Zwolse aanpak probleemscheidingen kroon op raadswerk Job Looijenga

Job

Echtscheidingen hebben een enorme impact, vooral voor kinderen. In 2015 drong dat goed door bij toenmalig ChristenUnie-raadslid Job Looijenga. Het lezen van een brandbrief van het Nederlands Jeugdinstituut aan alle Nederlandse gemeenten vuurde hem aan. “Ik las dat kinderen van gescheiden ouders ongeveer twee keer zoveel problemen hebben als kinderen uit intacte gezinnen.” Job zag een taak voor de gemeente de problematiek aan te pakken. Hij initieerde gesprekken met deskundigen en raadsleden. In 2018 leidde dit tot afspraken in het coalitieakkoord. Anno 2021 loopt Zwolle voorop met een eigen ontwikkeld model voor de-escalatie van scheidingen.

Bovenstaand proces is natuurlijk in vogelvlucht. Want er moest er wel wat water door de IJssel stromen voor dit Zwolse model er lag. Job: “Als gemeente moet je niet achter de voordeur willen komen van burgers. Dat was een breed gedeelde opvatting onder veel raadsleden.” Maar nood breekt misschien wet. “Ik had een motie geschreven, maar die ging toch de prullenbak in. Ik zag al gauw in dat het kansloos was, de raad was nog niet zover. Eerst maar eens goed in gesprek met elkaar.” Onder leiding van de Zwolse mediator Rob Kuijpers kreeg Job raadsleden aan tafel van meerdere politieke partijen. “Benen-op-tafel-sessies waarin we mooie gesprekken voerden.” Elke sessie kwam er een sterkere bewustwording over het verstrekkend effect van problematische scheidingen. “Ik zag een mentaliteitsverandering dat we als samenleving en gemeentebestuur deze problematiek niet te snel moeten accepteren. Ja het voltrekt zich grotendeels achter de voordeur, maar het is echt een gedeeld maatschappelijk probleem.”

Na alle gesprekken en het voorwerk van professionals en ambtenaren kwam het in 2018 op de coalitietafel te liggen. Het huidige college zette de stoere stap tot een ‘Zwolse aanpak’ om preventief complexe echtscheidingen tegen te gaan. De gemeente wil samen met professionals vanuit o.a. zorg, hulpverlening en advocatuur zoveel mogelijk voorkomen dat kinderen schade oplopen als gevolg van scheidingen. Maar hoe? Job: “We wilden werken aan een gezamenlijke visie, onderbouwd met goed onderzoek.” Het Centrum voor Samenlevingsvraagstukken (Viaa) ging aan de slag. Eind 2019 kreeg wethouder Michiel van Willigen het rapport ‘Gezonde relaties, beter voor Zwolle’ uitgereikt. Voor Job en de ChristenUnie een bijzonder moment want we vinden elkaar in het belang van gezonde relaties. Ik ben heel blij met die bewustwording. Vooral voor jonge gezinnen is het zo belangrijk dat er professionals om hen heen staan die een gezamenlijke visie delen. We weten dat vooral kort na geboorte van kinderen gezinnen kwetsbaar zijn.”

Zelf zou Job graag zien dat stellen ook zelf preventief werk maken hun relatie fijn en gezond te houden. “Iedereen zou eigenlijk jaarlijks een huwelijks-apk moeten doen, een soort marriage course met goede gesprekken. Met Rob Kuijpers pleitte ik voor gesubsidieerde relatiecursussen, toegankelijk voor alle Zwollenaren. Gebruik de geboorteaangifte met een felicitatie van de gemeente inclusief een voucher. Deze zijn te gebruiken in moskeeën, kerken, buurthuizen en sportkantines.”

Job stelde zich niet meer kandidaat voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Hij was actief als raadslid van 2013 tot 2018 en de laatste jaren als burgerraadslid. Een mooi moment om terug te kijken op zijn politieke loopbaan. “Mijn inspanningen voor deze Zwolse aanpak hoort zeker bij het belangrijkste werk dat ik mocht doen namens de ChristenUnie.”

Reacties op 'Zwolse aanpak probleemscheidingen kroon op raadswerk Job Looijenga'