Cultuur verbindt Zwollenaren met elkaar en laat initiatieven glimmen!

Reinier Mulder

Gisteravond hield ChristenUnie raadslid Reinier Mulder een pleidooi om de investeringen in cultuur zichtbaarder te maken in Zwolle. Met name op het gebied van onze rijke historie en het verhaal van Zwolle. Twee parel die volgens de ChristenUnie onvoldoende zijn verzilverd. Als voorbeeld noemde Mulder de Grote Kerk. “De plek waar onze stad is geboren en waar de meeste Zwollenaren letterlijk met de rug omheen lopen om hun fiets te kunnen stallen terwijl binnen het gouden verhaal van onze historie te vertellen is.”, aldus Reinier Mulder. Lees hier de volledige bijdrage.

Bij de behandeling van de cultuurnota benadrukte de ChristenUnie het belang van Cultuur als verbinder en het samen brengen van Zwollenaren.
De ChristenUnie ziet cultuur als een uitingsmiddel van ons mens zijn, die door de Schepper zelf is ingelegd. In de bijdrage van de ChristenUnie werd ook steun uitgesproken voor al die actieve amateurkunstverenigingen in Zwolle. De regelingen voor de amateurkunst wil de ChristenUnie nog verder vereenvoudigen waardoor verenigingen makkelijker gebruik kunnen maken de regelingen. In het afgelopen jaar hebben het raadslid Reinier Mulder en het burgerlid Micha Baksteen met de “Cultour” tientallen gesprekken gevoerd in de stad met kunstenaars, verenigingen en de grote culturele instellingen. “De signalen die daar zijn opgevangen helpen ons om het geld voor cultuur nog beter in te zetten”, aldus Mulder.

"Voorziter, wat is een raadslid zonder theatrale vaardigheden? Ik denk helemaal niks. En ik moet u bekennen dat ik een opgeleid man ben. In mijn kinderjaren trad ik op in meerdere musicals in een uitverkocht Odeon vol met familie, vrienden en belangstellenden. Het gereformeerde amateurkoor "Sangh en Spel" organiseerde jaarlijks deze blijspelen in Odeon en ik genoot van de uitvoeringen. De ervaring om voor een volle zaal iets van je kunsten te laten zien is een leven lang mij bij gebleven. En dat brengt mij bij de cultuurnota van avond.

Cultour
In het afgelopen jaar ben ik samen met mijn collega Micha Baksteen op “Cultour” geweest waarbij we tientallen bezoeken hebben afgelegd aan het culturele veld in Zwolle. Al die bezoeken, van een kunstenaar, amateurvereniging tot de grote culturele instellingen, hebben ons een dwarsdoorsnede opgeleverd van Cultureel Zwolle. We ontmoeten enthousiaste, betrokken Zwollenaren die ervoor gaan om Zwolle nog mooier, sprankelender en eigenzinnig te laten zijn.

Cultuurvisie ChristenUnie
De bezoeken inspireerden ons om te formuleren wat wij als ChristenUnie belangrijk vinden bij Cultuur. We zien cultuur als uitingsmiddel van het mens-zijn, wat onze Schepper erin heeft gelegd en dat heeft op zichzelf al ontzettend veel waarde. Cultuur geeft bovendien kleur aan en versterkt ons eigen Zwolle-gevoel, onze Zwolse identiteit. Daarnaast zien wij dat cultuur mensen bij elkaar brengt en dat zij een belangrijk instrument is in het welbevinden van mensen. En je leert en ontwikkelt je door cultuur. Deze vier aspecten van cultuur zijn voor de ChristenUnie belangrijk. Met dit in onze gedachte kijken wij naar de voorliggende cultuurnota.

Hoofdroutes cultuurnota
De ChristenUnie omarmt de hoofdroutes in de nota. We zijn ervan overtuigd dat de miljoenen die we jaarlijks investeren in cultuur zichtbaarder mogen worden in Zwolle. Zeker op het gebied van onze rijke historie en het verhaal van Zwolle. Twee parels die volgens ons nog te weinig verzilverd worden in onze stad. De historie komt te weinig aan bod en nieuwe initiatieven op dit gebied zijn nu nog niet in beeld in de cultuurnota. We willen graag ook aandacht voor nieuwe historie van onze stad. Sinds 1864 zijn we verbonden met het spoor en vragen wij dat samen met de PvdA om hier aandacht aan te geven.

De hoofdroute, verbinding en ontmoeting, onderstreept de ChristenUnie graag. Tijdens onze “Cultour” zijn we prachtige voorbeelden in de stad tegengekomen waar verbindingen worden gelegd door middel van cultuur. We denken dan bijvoorbeeld aan "Het concert des levens" (een initiatief van Kamer Operahuis en zorginstellingen) of recent "de verjaardag van de veerman" (Fietssprookje ter gelegenheid van het 800 jarig bestaan van de Dominicanenklooster). De ChristenUnie ziet cultuur als haarlemmerolie die initiatieven laat glimmen en waar ontmoetingen tot stand komen.

Het cultureel ondernemerschap zien wij als een belangrijke ontwikkeling en willen daar ook graag ruimte aan geven. Want met subsidies kan en wil je niet alles regelen. De ontwikkelingen bij het Langhuis met haar verrassende experimenten vinden wij daar een mooi voorbeeld van. St. Dans & Creatief is een ander voorbeeld die zonder subsidie publiek weet te bereiken die niet altijd een dik gevulde portemonnee hebben.

Voorstellen uit de Cultuurnota
Stedelijk Museum Zwolle
Wij zien mogelijkheden om het Stedelijk Museum in Zwolle meer op de kaart te zetten door te kiezen voor een historisch profiel. De Zwollenaar lijkt soms met de rug naar haar eigen historie te staan. Bezoekers van buiten de stad zijn op zoek naar dat verhaal maar komen niet verder dan een paar monumenten te bekijken zoals de Sassenpoort. De ChristenUnie kiest met het college voor een fusie van het Stedelijk Museum met het HCO (scenario 2). We denken dat de fusie mogelijkheden biedt om SMZ te transformeren naar een cultuurhistorisch brandpunt in Zwolle. Deze keuze roept de vraag op wat gaan we doen met het nieuwbouwdeel van het huidige SMZ? We stemmen in met onderzoek naar de mogelijkheden en vragen de wethouder om eens te kijken naar de mogelijkheid om de Archeologische afdeling van de gemeente Zwolle in dit deel te vestigen. De schatten die zij vinden in de Zwolse bodem mogen zeker wat meer op ons netvlies komen.

Grote Kerk
Bij het op de kaart zetten van de historie van Zwolle past ook de Grote Kerk. De plek waar onze stad is geboren en waar de meeste Zwollenaren letterlijk met de rug omheen lopen terwijl binnen het gouden verhaal van onze historie te vertellen is. De ChristenUnie mist de plek en positie van de Grote Kerk in de cultuurnota. We denken dat de plek en de activiteiten van de Grote Kerk de cultuur(historie) van onze stad versterken. We gaan ervan uit dat de Grote Kerk ook gebruik kan maken van de regeling vernieuwende initiatieven.

Cultuurparticipatie
De ChristenUnie heeft een warm hart voor al die amateurkunstverenigingen en -koren die actief zijn in de stad. Ze zijn van grote betekenis voor Zwolle omdat ze inwoners met elkaar in verbinding brengen. We willen deze verenigingen graag ondersteunen en ze laten doen waar ze goed in zijn. Namelijk in zingen, dansen, muziek, toneelvoorstellingen maken. De regelingen om ze daarbij te helpen worden gelukkig vereenvoudigd maar we roepen de wethouder op om waar mogelijk nog meer te vereenvoudigen. De aanvullende voorwaarde om niet 1x maar 2x per jaar te presenteren aan de stad vinden we niet altijd passend. De ChristenUnie wil graag dat de gevraagde prestatie past bij de uiteenlopende mogelijkheden v/d verenigingen. De gevraagde optreden op een groter podium past niet altijd bij de doelstelling van de vereniging. Het draait bij die verenigingen vaak om saamhorigheid. Met elkaar samen musiceren zonder optredens op het grote podium, maar wel actief in de buurt een school adopteren door jaarlijks kids in aanraking te brengen met muziek. Of in de achtertuin van de oefenlocatie buitenconcerten voor de buurt te organiseren. Prestaties die wij ook waardevol vinden en op dit moment niet voldoen aan de voorwaarden in de verordening, wij denken dat het goed is om de verordening daarop aan te passen. Graag een reactie van de wethouder.

Podiumkunsten
Tegelijkertijd zijn er ook veel culturele initiatieven, amateurverenigingen, jonge startende kunstenaars, die betaalbare plekken zoeken om anderen te laten zien wat ze kunnen. We hebben de Spiegel, Odeon, Hedon en binnenkort de Stadkamer. Plekken om voorstellingen, exposities, muziek- of dansuitvoeringen te geven. Maar de stad heeft nog meer verborgen plekken. In woonzorgcentra (Havezate, Rivierenhof, Zonnehuis) of scholen (Landstede, Deltion of de vrije school in Holtenbroek) waar prachtige zalen zijn opgenomen. Graag zien wij een overzicht van

relevante, onbekend en onbeminde plekken in de stad waar kunstuitingen in de brede zin kunnen plaatsenvinden. Kortom verborgen podia. Daarnaast vragen wij ons af of de hipHOPscene voldoende plek heeft om zich nog beter te kunnen ontwikkelen? Wat is er nodig om na de successen van Opgezwolle en Typhoon ook in de toekomst Zwolle hiphop stad nr.1 te laten blijven?

Beeldende Kunst
De ChristenUnie vraagt aandacht voor monumenten, beelden die in de vergetelheid dreigen te vallen. Beelden en kunst die een bepaalde tijdsgeest in onze stad vertegenwoordigen maar door functieverandering dreigen verloren te gaan. We denken dan bijv. aan de kikker bij het voormalige Hanzebad. Of een mozaïek op een muur op de voormalige Valeriusschool (Schubertstraat) in Holtenbroek. Een ander voorbeeld: Kunstwerk uit kerk heeft plek in Fermate'. Wie bezorgt ze een nieuwe plek in onze stad? Wat is de rol van de gemeente in dit soort situaties? Wij pleiten voor overzicht en een inspanning van partijen om nieuwe plekken te vinden voor beelden.

Regeling vernieuwende culturele initiatieven
De ChristenUnie stemt in met deze nieuwe regeling. We vinden het belangrijk dat de regeling toegankelijk is voor alle initiatieven in de stad. Iedere Zwollenaar met bijzondere en vernieuwende initiatieven, moet mee kunnen dingen naar de middelen van de regeling. We vragen de wethouder of de voorgestelde regeling dit ook biedt?

Een andere mogelijkheid waar we over nadenken is dat aanvragers de voorwaarde krijgen ook burgers en andere (amateur)gezelschappen te betrekken bij het initiatief. Wat vindt de wethouder van dit idee? Tot slot vinden wij het belangrijk dat alle subsidies binnen de cultuur een connectie maken met de Zwolse gemeenschap. Het College stelt voor om een aantal organisaties te subsidiëren die veel optredens hebben in de rest van Nederland. Dat is op zich waardevol, want zij zijn ambassadeurs voor de stad. Maar we verwachten niet anders dan dat de subsidie verstrekt wordt onder de voorwaarde dat de Zwollenaar hier iets van terugziet. (bv. Gnaffel)

Zwolse Theaters & Incidentele bijdrage
Het voorstel van het college om bij de Zwolse Theaters de bezuinigingen door een incidentele bijdrage van 3,5 ton door te schuiven is bij onze fractie met enige reserve ontvangen. Met elkaar hebben we een bezuinigingsopgave te realiseren in onze stad en dan moet er goede redenen zijn om zo’n opgelegde opgave voor ons uit te schuiven. Het college geeft aan dat deze maatregel noodzakelijk is om bij de Zwolse Theaters personele hervormingen mogelijk te maken, inclusief de daarbij behorende frictiekosten.

Wij hebben oog voor deze complexe situatie, maar begrijpen ook dat snel handelen gewenst is, omdat de risico’s simpelweg te groot zijn. We willen daarom instemmen met het voorstel maar hebben wel de volgende opmerkingen:

- Hoe heeft dit kunnen ontstaan?
- Hoe dicht zitten we nu op de bedrijfsvoering? Is dat wenselijk?
- Wat vindt de wethouder van de huidige situatie en de keuzes die in het verleden gemaakt    zijn bij de Zwolse Theaters.

Zwolse Theaters & Trekkenwand
De kosten voor het vervangen van de trekkenwand vinden wij eveneens lastig. Het college geeft aan dat destijds bij de verzelfstandiging geen duidelijke afspraken zijn gemaakt over de onderhoudskosten. Wij vinden dat dit soort onderhoudskosten voor rekening van de huurder valt. Wij hebben begrepen dat de opgebouwde reserves en exploitatie van het Theater daarvoor nu ontoereikend zijn. Dit dilemma geeft aan dat we weinig keus hebben dan de helpende hand te bieden aan de Zwolse Theaters. Wij willen instemmen met dit voorstel maar we hebben wel aanvullende wensen/voorwaarden:

1. De raad dient jaarlijks inzicht krijgen in de financiële situatie van de Zwolse Theaters.
  2. De Zwolse Theater dient een reserve, desnoods een bestemmingsreserve, in haar exploitatie op te nemen om dit soort toekomstige tegenvallers op te vangen.
  3. We verwachten van het Theater dat zij net zoals PEC Zwolle United een maximale inzet tot het versterken van de Zwolse amateurkunst en alle Zwolse onderwijsinstellingen.

Cultuureducatie en talentontwikkeling.
De ChristenUnie vindt cultuureducatie belangrijk. Jong en oud moet kunnen leren en genieten van cultuur. Iedere (jonge) Zwollenaar moet zijn eigen talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. Wij hechten eraan dat iedereen de kans krijgt om zijn of haar talenten te ontwikkelen. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat het voor iedereen mogelijk is om talent te ontdekken en te ontwikkelen. Daarvoor heb je wel het hele palet van amateur- tot (semi) professionele organisaties nodig, waardoor een jongere met talent voor het gesproken woord later een van de meest bekende hiphop acts van Nederland vormt. Of zoals ik de kans in mijn jeugd had om het podium te pakken, dat wens ik iedere (jonge) Zwollenaar."

Reacties op 'Cultuur verbindt Zwollenaren met elkaar en laat initiatieven glimmen!'