Gerdien Rots: "Blijven inzetten voor Zwolle als stad van het goede leven"

Algemene beschouwingen 2016

"Midden in polariserende discussies over wie wel en niet welkom zijn, is Zwolle een stad waarin het goed leven is. Betrokken en levendig, waarin iedereen meetelt. We zijn daarmee nooit klaar, we moeten ons blijvend inzetten." Dat zei Gerdien Rots, fractievoorzitter van de ChristenUnie tijdens de algemene beschouwingen die deze week werden gehouden. De ChristenUnie pleitte onder meer voor extra ondersteuning voor gehandicapten en chronisch zieken.

Lees hier de complete bijdage van Gerdien Rots aan het debat over de Perspectiefnota 2017-2020.

"Voorzitter, terwijl wij Zwollenaren in toenemende mate genieten van en trots zijn op onze stad, speelt Zwolle in de meeste Haagse investeringsplannen een zeer beperkte rol. Dat werd ons tijdens het PPN-symposium inzichtelijk en dat is best confronterend. We moeten er echt alles aan doen om wel op dat Haagse netvlies te staan, denk alleen maar aan de plannen voor een beetje een fatsoenlijke stationshal in de Spoorzone en aan betere infrastructuur in oostelijke richting naar Ommen en Enschede, waar we als gemeente en regio echt nog veel geld nodig hebben.

Zwolle: stad van het goede leven

Maar de ChristenUnie-fractie wil in deze algemene beschouwingen een andere kant benadrukken: temidden van al het Haagse gekrakeel en profileringsdrang, temidden van de landelijk groeiende tweedeling tussen kansrijken en kansarmen, te midden van polariserende identiteits-discussies over wie wel en niet welkom zijn, is Zwolle een stad waarin het goed leven is. Een betrokken en levendige stad waarin iedereen meetelt, een stad met de menselijke maat, waar je veilig naar school gaat, met plezier woont, werkt en recreëert. We zijn daarmee nooit klaar, we moeten ons met z’n allen blijvend inzetten om een stad van het goede leven te zijn. In deze bijdrage geeft de ChristenUnie-fractie aan wat daarvoor volgens ons in de komende jaren nodig is.

Armoedebeleid

We weten dat ondanks alle mooie dingen die in onze stad gebeuren, er Zwollenaren zijn die met financiële zorgen kampen, soms mede door de toegenomen zorgkosten, of die keer op keer de teleurstelling van een mislukte sollicitatie moeten verwerken. Wij trekken ons hun lot aan. Daarom volgen wij het armoedebeleid van het college op de voet. Wij willen dat kinderen naar sport kunnen gaan en meekunnen op schoolreisjes en kamp. We zijn dus ook echt blij met het extra geld dat we recent hiervoor konden vrijmaken.

Wij willen dat de financiële ondersteuning voor gehandicapten en chronisch zieken daadwerkelijk geboden wordt. Op dit moment bereiken we lang niet alle huishoudens die deze steun nodig hebben en dat baart ons zorgen. Temeer omdat we horen dat juist deze mensen het zwaar hebben en dat stopt niet bij de grens van 130%. Daarom vragen we het college uit te werken hoe we via een maatwerkvoorziening deze huishoudens beter kunnen bereiken.

Mantelzorgers

In een coöperatiesamenleving krijgt onze onderlinge betrokkenheid steeds meer vorm in onderlinge steun. Wij geloven dat het samenleven daar rijker en waardevoller van wordt. Mits we oog blijven houden voor wat mensen aankunnen. Daarom willen we dat er meer aandacht uitgaat naar mantelzorgers in het algemeen en jonge mantelzorgers in het bijzonder. Het blijft zeer noodzakelijk om te ondersteunen en te waarderen wat zij betekenen in het leven van hun naaste en daarmee voor de samenleving. We vragen het college om in kaart te brengen hoe mantelzorgers beter kunnen worden ondersteund met bv cursussen en respijtzorg.

Sociaal Domein

We steunen de manier waarop het college werkt aan de veranderingen in de zorg: serieus, zorgvuldig en vanuit gezamenlijke verantwoordelijkheid worden nieuwe, betere werkwijzen ontwikkeld die de komende jaren merkbaar worden. Graag geven we een paar richtinggevende uitspraken mee:

• Het begint met het versterken van sociale verbanden binnen de samenleving. We zien in Zwolle prachtige initiatieven waarin mensen - om niet - er voor elkaar zijn. Zo zijn we onder de indruk van studenten die via Hart voor Zwolle en tal van andere mensen die via Samen Zwolle zich inzetten voor een stadsgenoot. De gemeente moet dat waarderen, stimuleren en faciliteren.
  • De zorg die de overheid betaalt, moet aansluiten bij de cliënt, die zelf regie voert en keuzevrijheid heeft. Van belang is dat er een goede organisatie- en communicatiestructuur komt tussen gemeente en het grote spectrum van aanbieders zodat partnerschap kan ontstaan, zonder dat dat ten koste hoeft te gaan van de diversiteit van aanbieders.
  • Als voor de financiering van de zorg PGB wenselijk is, dan verstrekken we die ook daadwerkelijk.
  • Gebiedsgericht werken heeft grote voordelen als middel om in te gaan op de cliëntvragen, maar moet nooit een doel op zich worden waaraan de cliëntvragen ondergeschikt raken.
  • Cliënten moeten blijvend zelf meepraten over de verbeteringen in de zorg. Als fractie kijken we uit naar 1 juli wanneer we raadsbreed gesprekken met cliënten voeren. Ook zouden we graag zien dat Zwolle aansluit bij het landelijke Festival der Verantwoording.

Vluchtelingen

Een stad waarin het goed leven is, heet nieuwe inwoners welkom. We vinden dat het college op een goede manier bezig is met de uitdaging om statushouders een woning te bieden en tegelijkertijd investeert in de woningvoorraad voor Zwollenaren die al jaren op zoek zijn naar een woning. Als straks het AZC in Zwolle is gevestigd, wil de ChristenUnie dat we er alles aan doen om ook die nieuwe vluchtelingen welkom te heten en hen zo snel mogelijk te laten integreren. Deels zijn we daarbij afhankelijk van het rijk, deels ook van onze eigen vrijwilligers-infrastructuur. We benadrukken nog maar eens hoe belangrijk we het vinden om die vrijwillige inzet van Zwollenaren te ondersteunen, via het Rode Kruis, st Humanitas, st Present, Diaconaal Platform Zwolle, st Vluchtelingenwerk.

Banen

Om een stad van het goede leven te zijn, is werkgelegenheid een belangrijke voorwaarde. We zijn ontzettend blij met nieuwe bedrijven die zich vestigen in Zwolle. De komende jaren moet er extra aandacht uitgaan naar banen voor starters op de arbeidsmarkt en 50-plussers.

Onze technische bedrijven maken zich grote zorgen over de beperkte instroom van scholieren in techniekopleidingen. Bovendien sluiten die opleidingen lang niet altijd aan op de snelle veranderingen in het bedrijfsleven. Wij vragen het college samen met het technische bedrijfsleven en de techniekopleidingen een platform ‘Nieuwe Ambachten’ op te richten waarin ruimte wordt gezocht voor vernieuwing en verbetering van instroom van technisch personeel.

Het blijkt voor de doelgroep die niet meer in de WSW kan instromen nog niet eenvoudig een plek op de arbeidsmarkt te veroveren. Het college is weliswaar positief over Sociale Ondernemingen, toch zijn er nog maar relatief weinig in Zwolle. Wij pleiten voor concreet beleid om het starten van een Sociale Ondernemingen in Zwolle te stimuleren en te faciliteren.

Aantrekkelijke binnenstad

We zijn blij dat samen met partijen uit de stad inzichtelijk is gemaakt wat de meest waardevolle elementen van de binnenstad zijn, nu en voor de toekomst. Ook zijn we tevreden met het budget dat het college reserveert om straks samen met initiatiefnemers in de stad te investeren. Het zichtbaar maken van onze cultuurhistorie is daarbij enorm belangrijk. De Grote Kerk neemt een belangrijke rol in, alleen al doordat de stad vanaf deze plek is gegroeid zo’n 800 jaar geleden. Het particulier initiatief van het huidige stichtingsbestuur om de Grote Kerk weer een centrale rol te laten spelen in de levendigheid, de beleving, de cultuur en het onderwijs van de stad juichen we toe. Het initiatief bedruipt zichzelf, maar heeft voor de noodzakelijke investeringen wel een betrokken houding en mogelijk enige cofinanciering van de gemeente nodig om bij het Rijken bij fondsen geld te kunnen krijgen. We roepen het college op tot een meewerkende houding.

Studentenstad

Studenten weten als geen ander van het goede leven… In meerdere opzichten is het van belang om studenten te binden aan Zwolle. Er doet zich mogelijk een kans voor om universiteitsstad te worden: de te fuseren theologische Universiteiten van Apeldoorn en Kampen zoeken een nieuwe vestigingsplaats. Voor zowel hun studenten als personeel zou Zwolle een optimale plek kunnen zijn. We verzoeken het college om hierover met de universiteit in contact te treden.

Gezondheid en toekomstkansen

Gezondheid maakt ook onderdeel uit van het goede leven. Gezondheid in de brede zin: zowel fysiek als mentaal, voor zowel opgroeiende kinderen als volwassenen in de kracht van hun leven als ook ouderen die met lichamelijke beperkingen te maken krijgen. De ChristenUnie-fractie vindt dat we als gemeente veel meer visie moeten ontwikkelen op bewustwording van gezond gedrag dat bijdraagt aan een gezonde toekomst (gezonde voeding, sporten en bewegen, valpreventie) en ontmoedigen van wat belemmerend werkt (inactiviteit, overmatig alcoholgebruik, verslavingen). Wat ons betreft is ‘gezondheid en toekomstkansen’ een vijfde trend in het hoofdstuk De Staat van de Stad. Na de zomer komen we met een initiatiefvoorstel om van dit onderwerp echt werk te maken.

Stimuleren van circulaire en deeleconomie

Een stad van het goede leven gaat goed om met zijn grondstoffen  en het milieu. We zijn van mening dat we goede, duurzame stappen maken, bv met de doelstelling van maximaal 100 kg restafval per inwoner per jaar. Zo faciliteren we de ‘great majority’, de gewone Zwollenaar, om zijn levensstijl steeds meer te verduurzamen. Dat doen we ook met schone energie. Daarom is het geweldig dat we de titel Solar City 2016 kregen. Wat ons betreft verbreden we ook richting windenergie en elektrische energie, wat is er bv nodig om een elektrisch tankstation te vestigen in onze Zwolle?

Hoe meer we circulair kunnen werken hoe beter het is. Dat is vaak een kwestie van vraag en aanbod bij elkaar brengen, ook op bedrijfsniveau. Inventariseren welke afvalmaterialen onze productiebedrijven hebben die weer als grondstoffen kunnen worden ingezet voor andere bedrijven. De ChristenUnie wil graag dat het college zich samen met ondernemers inzet voor een regionale Hanze-economie die zoveel mogelijk uitgaat van principes van de circulaire en deeleconomie.

Slot

In een stad waarin het goed leven is, gunnen we elkaar iets, houden we rekening met elkaar, zoeken we de verbinding, zetten we samen de schouders eronder, tonen we lef om te vernieuwen. Dat is de bestuursstijl die de ChristenUnie zo waardeert in dit college. Dat vraagt van ons dat we aandacht hebben voor de ander, dat we gastvrij zijn, dat we de ander tot zijn recht willen laten komen. En dat brengt je ook veel. Zo lazen we als fractie onlangs de woorden in het bijbelgedeelte van Galaten 5 waarin de vruchten van het goede leven zijn beschreven. Dat brengt je: liefde, plezier, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, mildheid en zelfbeheersing. Het is onze hoopvolle wens dat steeds meer Zwollenaren het leven in onze stad op deze manier - als goed - ervaren!"

Reacties op 'Gerdien Rots: "Blijven inzetten voor Zwolle als stad van het goede leven"'