Zondagsopenstelling winkels blijft gelijk

Grote Markt

Afgelopen maandag stelde de gemeenteraad van Zwolle de zogeheten Winkeltijdenverordening vast, waarin onder meer de afspraken staan over de openstelling van winkels 's nachts en op zondag. "De ChristenUnie vindt het belangrijk om zorgvuldig met de openstelling van winkels op zondag om te gaan," stelt Gerdien Rots. De fractievoorzitter van de Zwolse ChristenUnie legt uit waarom.

"Wat de ChristenUnie betreft is die ene, gezamenlijke rustdag per week een cadeau aan de samenleving," legt Rots uit. "Niet alleen voor mensen die er vanuit hun geloofsovertuiging belang aan hechten, maar voor iedereen. Een vrije zondag geeft je de mogelijkheid om in verbondenheid te staan met je familie, je vrienden of je buren. Het is een collectieve rustdag die ruimte biedt om elkaar op te zoeken en samen te zijn. Zo’n dag geeft stabiliteit in de samenleving en zorgt ervoor dat we niet doorjagen en uit evenwicht raken."

Vrijheid-paradox

"De ChristenUnie vraagt aandacht voor de grote onvrijheid voor de winkelier als gevolg van de vrijheid voor de consument om op zondag te winkelen. Met name kleine ondernemers, die de eigenheid geven aan onze stad, missen dan hun rustmoment in de week. Voor hen wordt het heel lastig om als gezin of familie een gezamenlijke vrije dag te hebben. Tijdens koopzondagen niet opengaan is vaak geen optie: gaan ze niet open, dan verliezen ze hun omzet. Ze voelen zich verplicht om mee te doen. Openen ze hun winkel daarom wél, dan missen ze een dag om met hun gezin te zijn, om te ontspannen of om naar de kerk te gaan.

Niet voor niets plaatsen zeventig Zwolse ondernemers eerder dit jaar een advertentie in de Peperbus, waarin ze duidelijk maakten tegen verruiming van het aantal koopzondagen zijn. Een deel van hen plakte vervolgens stickers op de winkelruit om die boodschap kracht bij te zetten.

Overigens geldt deze onvrijheid niet alleen voor onze Zwolse ondernemers. Vaak zijn het ook de lager opgeleide werknemers van grotere winkels die op zondag moeten werken, zodat anderen kunnen funshoppen. De vrijheid van zondagsopenstelling creëert voor hen een extra werkdag. Een Zwolse winkelier vertelde me dat hij erop rekent dat de onregelmatigheidstoeslag die werknemers nu nog krijgen op den duur vervalt als zondag een reguliere werkdag is."

Diversiteit van winkelaanbod

"De politiek moet rekening houden met de lange termijn. Dat betekent dat we de diversiteit in het winkelaanbod moeten beschermen. In een 24/7-economie overleven uiteindelijk alleen de grote winkelketens. Ik vraag me af: wat is er in de toekomst dan nog over van de keuzevrijheid voor de consument? Door zorgvuldig in overleg met winkeliers af te spreken welke zon- en feestdagen de winkels open mogen, hebben ook onze eigen Zwolse ondernemers hierin een stem."

Kwantiteit of kwaliteit

"Sommige mensen zijn bang dat we met de huidige twaalf koopzondagen per jaar de concurrentiestrijd met omliggende steden verliezen. Maar een goede concurrentiestrategie voor onze stad gaat volgens mij niet uit van kwantiteit en ‘meer van hetzelfde’, maar van de kwaliteit die mensen er beleven. En dus moeten we investeren in het verblijfsklimaat van onze binnenstad, in bereikbaarheid en parkeergelegenheid en in een sterke, Zwolse uitstraling met een diversiteit aan lokale ondernemers."

De ChristenUnie stelde eerder al ruimte te zien voor een kwaliteitsverbetering van de koopzondagen, onder meer door eenduidige communicatie over de winkeltijden en betere afstemming van detailhandel, horeca en cultuur, zowel lokaal als in de regio.

De nieuwe verordening

De nieuwe winkeltijdenverordening geeft net als de vorige ruimte aan winkels om op twaalf zon- en feestdagen per jaar open te gaan. Daarnaast kunnen acht supermarkten en nachtwinkels hun deuren op zondag openen. Deze afspraken zijn in lijn met het coalitieakkoord en doen volgens de politieke partijen recht aan de verschillende belangen in de stad. Het voorstel om het aantal koopzondagen gelijk te houden werd door de gehele gemeenteraad gesteund, met uitzondering van het CDA. Gerdien Rots: "Opmerkelijk genoeg pleitte juist deze partij voor uitbreiding van het aantal koopzondagen."

Foto: Flickr / Paul Arps

Reacties op 'Zondagsopenstelling winkels blijft gelijk'