Vijf grootste partijen in Zwolle praten met elkaar verder

Raadsleden verkiezingsborden

Informateur Herman Sietsma gaat met de vijf grootste partijen uit de Zwolse gemeenteraad de volgende fase van het informatieproces in. Alle fracties hebben zich de afgelopen week uitgesproken over de manier waarop het nieuwe college van burgemeester en wethouders moet worden gevormd. De ChristenUnie, PvdA, D66, VVD en SP praten de komende periode meer inhoudelijk verder. Inzet is een college van vier partijen.

De vijf grootste partijen kijken op basis van hun politieke programma’s en uitgangspunten welke combinatie van vier partijen het meest bij kan dragen aan de verdere ontwikkeling van de stad. Met vier partijen kan een solide bestuur gevormd worden, dat kan rekenen op een ruime meerderheid in de gemeenteraad.

Herman Sietsma blijft het informatieproces begeleiden. De ChristenUnie zal als grootste partij - met acht zetels in de gemeenteraad - gesprekken gaan voeren met vertegenwoordigers van de andere vier fracties. De andere partijen die in aanmerking komen voor collegedeelname hebben zes zetels - PvdA en D66 - en vijf zetels - VVD en SP.

Reacties op 'Vijf grootste partijen in Zwolle praten met elkaar verder'