Herman Sietsma aangesteld als informateur

stadhuis-zwolle

De fractie van de ChristenUnie in Zwolle heeft de eerste stappen gezet om tot een nieuw college van burgemeester en wethouders te komen in de Overijsselse hoofdstad. Herman Sietsma (1953) is door de partij gevraagd als informateur. Hij verkent hoe op basis van de verkiezingsuitslag van 19 maart een stabiel college gevormd kan worden.

De ChristenUnie is in Zwolle na de gemeenteraadsverkiezingen de grootste partij, met acht zetels in de raad. Het is gebruikelijk dat  de winnaar van de verkiezingen het voortouw neemt bij de totstandkoming van een nieuw college. Een goede manier om de eerste fase  van dat proces vorm te geven is door het aanstellen van  een informateur.

De Zwolse informateur is, op verzoek van De ChristenUnie, Herman Sietsma. Sietsma  heeft veel ervaring met en kennis van de inrichting en werking van het openbaar bestuur. Zo was hij elf jaar provinciesecretaris/algemeen directeur van Utrecht. Momenteel is hij bestuurder en adviseur in het publieke domein. De ChristenUnie heeft hem ook als informateur gevraagd vanwege zijn praktische ervaring met regionale samenwerking en de vorming van colleges.

Sietsma zal de eerste fase, de informatie, begeleiden. Hij maakt in deze fase een analyse van de verkiezingsuitslag. Daarnaast inventariseert hij de mogelijkheden voor het vormen van een stabiel college.

De ChristenUnie heeft alle Zwolse fractievoorzitters inmiddels uitgenodigd om op korte termijn gezamenlijk mee te denken over een constructieve collegevorming.

Reacties op 'Herman Sietsma aangesteld als informateur'