Filip van As: "Jeugdzorg verdient maatwerk"

data.940xC2953x1661+0+102.940x529

De gemeenten krijgen er in 2015 een belangrijke verantwoordelijkheid bij: de jeugdzorg. Voor iedereen die er mee te maken heeft, is dat een spannende ontwikkeling, die ook veel onzekerheid met zich meebrengt. Volgens ChristenUnie-wethouder Filip van As gaat de gemeente Zwolle bij de invoeging van de nieuwe jeugdzorg bepaald niet over één nacht ijs. “Ik ben er al ruim drie jaar mee bezig.”

Gemeenten hebben volgens Van As niet de illusie dat ze zelf de kennis in huis hebben om passende hulp en ondersteuning te bieden. “Dat is het terrein van de aanbieders van diverse vormen van jeugdzorg. Een belangrijke voorwaarde van de ChristenUnie is dat de vraag van ouder en kind centraal staat. Dat zij eigen regie kunnen voeren. Dat is dan ook goed verankerd in de geplande opzet van de Zwolse jeugdzorg. Dit geldt ook voor het zo veel mogelijk aanbieden van hulp of ondersteuning op de meest logische plekken: thuis en op school bijvoorbeeld; in de eigen leefomgeving dus.”

De ChristenUnie wil verder dat er geen onnodige wachtlijsten of indicatieprocedures zijn. Hulp moet snel en op maat kunnen worden geboden. Zo kan een snel beschikbare opvoedcursus voor ouders grotere problemen later voorkomen. Dat is in het belang van ouders en kind.

Van As: “De gemeentelijke ambities voor de jeugdzorg worden gedeeld door de aanbieders van jeugdzorg. Dat is winst, want zo staan alle neuzen dezelfde kant op. De jaren 2015 en 2016 vormen een overgangsperiode. Twee jaren waarin we met onze jeugdzorgpartners een soepele invoering mogelijk maken. Dus geen grote wijzigingen ineens, maar gezamenlijk bouwen aan de nieuwe gemeentelijke taak. Daarbij wordt ook ruimte geboden aan nieuwe, innovatieve jeugdzorgaanbieders.”

Veel mensen vragen zich af wat er met Bureau Jeugdzorg gaat gebeuren. Die organisatie zal niet in de huidige vorm blijven bestaan. Veel medewerkers in de jeugdzorg zullen straks vanuit sociale wijkteams gaan werken.

“We staan voor een enorme uitdaging, omdat er ook nog bezuinigd moet worden. Maar samen zullen we ervoor zorgen dat dit op een verantwoorde manier gebeurt. Volgens de ChristenUnie verdient ook jeugdzorg maatwerk!”

Reacties op 'Filip van As: "Jeugdzorg verdient maatwerk"'