Steun voor voorstel uitbreiding armoedeondersteuning

Johannes

De gemeenteraad van Zwolle heeft vandaag unaniem ingestemd met het voorstel om de ondersteuning aan mensen die niet rond kunnen komen uit te breiden. Daarmee komt er €150.000 extra beschikbaar voor de participatie van kinderen, kunnen meer gezinnen gebruik maken van de scholierenregeling en wordt in het vervolg meer rekening gehouden met hoge uitgaven voor bijvoorbeeld kinderopvang. "Dat is goed nieuws voor mensen in een kwetsbare positie," stelt raadslid Johannes de Vries.

Gezinnen en chronisch zieken

In een uitgebreid debat over armoede in Zwolle benadrukte ChristenUnie-raadslid Johannes de Vries de positie van onder meer gezinnen met twee of meer kinderen en chronisch zieken en gehandicapten, die beide vaak te maken hebben met hoge uitgaven voor zorg of participatie en daardoor financieel in de knel kunnen komen.

De Vries: "Daarom is het belangrijk dat we bij het bieden van ondersteuning niet alleen kijken naar inkomen, maar ook naar uitgaven. En niet blind staren op percentages, maar maatwerk bieden. Als we ervan uitgaan dat ieder leven waardevol is, mag je niet buitenspel geplaats worden als je ziek bent, oud wordt, wel of geen kinderen hebt, wel of geen werk hebt, wel of geen geld hebt. Wie buiten de boot dreigt te vallen moet op ondersteuning kunnen rekenen."

Op vragen van de ChristenUnie zei de wethouder toe ruimte voor maatwerk te bieden in het geval dat mensen financieel echt in de knel komen, ook als ze strikt genomen niet aan alle (inkomens)voorwaarden zouden voldoen. Bovendien zal het college, desgevraagd door de ChristenUnie, bij staatssecretaris Klijnsma informeren naar de vrijheid om de kostendelersnorm minder strikt toe te passen, die er in sommige gevallen toe lijdt dat kinderen die willen zorgen voor hun ouders daarvoor een rekening gepresenteerd krijgen. Ook daar is meer maatwerk nodig, stelt De Vries.

Extra aandacht vroeg de ChristenUnie ook voor ZZP'ers, die te maken hebben met 'verborgen armoede' door een te lage omzet en inkomen. Het college zei daarop toe binnenkort met cijfers te komen over de positie van ZZP'ers. Bij ZZP'ers wordt door een aangenomen motie van de ChristenUnie gericht vinger aan de pols gehouden.

Schulden

Bij het instemmen met het uitgebreide armoedebeleid, nam de gemeenteraad ook een motie van VVD, D66, Swollwacht en de ChristenUnie aan om in contact met bewindvoerders een verbetering aan te brengen in de bewindvoering. De ChristenUnie vroeg in het debat of een certificaat voor bewindvoerders niet verplicht gesteld moest worden om misstanden te voorkomen.

Tot slot drong de ChristenUnie opnieuw aan op het bieden van ruimte aan schuldhulpprojecten van vrijwillige 'maatjes'. "Zij kunnen begeleiding bieden, zonder de regie weg te nemen. Na een eerdere motie van de ChristenUnie hebben zij al meer ruimte gekregen. We willen deze maatjes eerder inschakelen, bijvoorbeeld bij de eerste intake van de schulddienstverlening. Nu worden zij vaak pas betrokken als alle papieren bij de schulddienstverlening binnen zijn. Maar als het op orde brengen van die papieren lastig blijkt, gebeurt er uiteindelijk misschien wel niets," benadrukt De Vries de waarde van deze vrijwillige inzet.

Reacties op 'Steun voor voorstel uitbreiding armoedeondersteuning'