Afspraken over colportage

Zwolle binnenstad

Zwolle gaat in gesprek met de belangenvereniging van fondsenwervers en het Actiecentrum over colportage. Veel bezoekers en ondernemers ergeren zich aan de vele straatverkopers in onze winkelstraten.

De ChristenUnie vindt dat de gemeente die klachten serieus moet nemen. Daarom heeft de ChristenUnie het college van Burgemeester en Wethouders gevraagd een gesprek aan te gaan met belanghebbenden omtrent klachten en afspraken met betrekking tot colportage. In antwoord op die vraag heeft wethouder De Heer aangegeven dit gesprek te zullen arrangeren. De gemeente Zwolle neemt andere gemeenten hierin als voorbeeld.

Gerdien Rots, fractievoorzitter zegt: "Zwolle is een gastvrije stad. Steeds meer mensen komen naar de binnenstad om te genieten van het winkelaanbod, de horeca en de cultuurhistorie die ons stadshart te bieden heeft. Daar is de ChristenUnie blij mee. Een dergelijke binnenstad heeft ook een aantrekkende werking op promotiebedrijven en fondsenwervers, hierna straatverkopers. Ook dat past bij een stad als Zwolle, waarin de gemeente ruimte geeft aan ondernemerschap en initiatieven."

Echter is het voor het bewoners en winkelend publiek en ook binnenstadondernemers, een terugkerende ergernis om door straatverkopers te worden aangesproken. Gerdien Rots: "Afgelopen week deed de Stentor nog verslag van iemand die hierover een klacht heeft ingediend bij de gemeente. Een dag later liet de Stentor straatverkopers aan het woord. In dat artikel zegt een vertegenwoordiger van de Vereniging Direct Dialogue Donateur wervers Nederland, dat de klachten worden herkend en dat de vereniging bereid is om afspraken te maken tot het verminderen van klachten."

De roep om een vorm van regulering is niet van vandaag. In 2011 stelde de ChristenUnie-fractie schriftelijke vragen over de mogelijkheid om in de APV (algemene plaatselijke verordening) regelingen op te nemen omtrent colportage in de binnenstad. In haar beantwoording gaf het college aan te kiezen voor deregulering. "Destijds bracht dit begrip bij ons als fractie. Nu geeft bovenstaande partij zelf aan bereid te zijn om in gesprek te gaan over klachtenvermindering", aldus Gerdien Rots. De ChristenUnie heeft de volgende vraag geformuleerd aan het college:

"Bent u bereidt om het initiatief te nemen tot een gesprek met de Vereniging Direct Dialogue Donateurwervers Nederland, het Citycentrum en enkele bezoekers van de binnenstad om na te gaan welke afspraken kunnen worden gemaakt om enerzijds de klachten over straatverkoop te verminderen en anderzijds de ruimte te bieden aan coöperatieve colporteurs, zoals fondsenwervers?"

Reacties op 'Afspraken over colportage'