ChristenUnie en Van Orsouw willen lunchroom tegen voedselverspilling

Van Orsouw

Kromme komkommers, groente met een deuk: volgens zowel de ChristenUnie als de Zwolse ondernemer Max van Dijk zijn ze de moeite waard. De eigenaar van de Zwolse banketbakker Van Orsouw wil een startend ondernemer helpen met advies om in Zwolle een lunchroom te starten die draait op afgekeurd voedsel.

Namens de ChristenUnie ging een aantal raadsleden afgelopen week met Van Dijk in gesprek. Van Dijk is geïnspireerd door de goed lopende lunchroom Instock in Amsterdam, waar 'voedsel-dat-ons-bord' niet haalt, het menu vormt. Het menu wordt op zo’n manier geserveerd dat de gezondheid, smaak en presentatie er niet onder lijden.

De ChristenUnie deelt Van Dijks verontwaardiging over de ruim 35% van de voedselproduktie die  verloren gaat tussen boer en consument. Een andere bron van inspiratie is de Zwolse Youth Food Movement, de organisatoren van het Food Waste Festival, waarop in september 2014 voor 2000 personen werd gekookt. Ook de Zwolse ChristenUnie kent de kookkunsten van de Zwolse Youth Food Movement: zij verzorgde het afgelopen kerstdiner van de fractie.

Reacties op 'ChristenUnie en Van Orsouw willen lunchroom tegen voedselverspilling'