ChristenUnie baalt enorm van asbest in nieuw bieb-pand

Bieb

De ChristenUnie in Zwolle baalt ervan dat de bibliotheek door de in het oude GGD-gebouw gevonden asbest een jaar langer moet wachten voor het zich verder kan ontwikkelen tot centrale 'Stadkamer' op haar nieuwe plek. "Maar we laten de bibliotheek niet het kind van de asbest-rekening worden," stelt fractievoorzitter Gerdien Rots. "De asbest moet eruit en de vernieuwde bibliotheek er dan zo snel mogelijk in." De ChristenUnie wil dat onderzocht wordt hoe projectoverschrijdingen in de toekomst kunnen worden beperkt.

ChristenUnie-fractievoorzitter Gerdien Rots noemde het in het debat hierover "gigantisch belabberd en ontzettend naar" dat er in het oude GGD-gebouw asbest is gevonden. "Dan ben je eerst opgelucht dat er geen gezondheidsrisico's zijn geweest voor omwonenden en mensen die in het pand hebben gewerkt. Daarna komt de schok als je hoort dat de gemeente zoveel geld (€2,9 miljoen) moet uittrekken voor de asbestsanering. Zo'n enorme en onverwachte tegenvaller wil je niet meemaken."

Het spreekt voor zich dat de gemeente niet anders kan dan overgaan tot de sanering. Daardoor loopt de oplevering van het pand een jaar vertraging op, waardoor de bibliotheek tijdelijk ergens anders gehuisvest wordt - het pand aan de Diezerstraat is immers al verkocht.

Droom voor de bibliotheek

"De ChristenUnie heeft nog steeds dezelfde droom voor de bibliotheek," zegt Rots. "We vinden dat Zwolle een goede bibliotheek verdient. De nieuwe Stadkamer aan de Zeven Alleetjes kan een plek worden waar de Zwollenaar centraal staat. Een bibliotheek die niet alleen een boekencollectie beheert, maar die verbindingen legt tussen al die verschillende mensen in de stad. De ontmoetingsplek voor alle leeftijden en bevolkingslagen, de logische versterker van Zwolle studentenstad. Een bibliotheek die iedereen toegang geeft tot informatie en ontwikkeling."

Unaniem

In juni 2014 nam de gemeenteraad van Zwolle unaniem het besluit om de bibliotheek naar de Zeven Alleetjes te laten verhuizen, nadat bleek dat binnenstadsbezoekers liever een winkel dan een bibliotheek zien in de Diezerstraat en ook de bibliotheek kansen zag om op een nieuwe locatie een innovatief concept beter vorm te geven. Dat concept pastte en past het best aan de Zeven Alleetjes.

De ChristenUnie vindt het erg vervelend dat de bibliotheek nu tijdelijk elders - in het stadhuis - moet worden gevestigd. Toch is het geen voorstander van het terugdraaien van de plannen, omdat dat op verschillende fronten verliezers brengt:

• de bibliotheek krijgt niet de kans zich verder te ontwikkelen en wordt het kind van de asbest-rekening,
  • de Zara vestigt zich niet in de Diezerstraat waardoor de binnenstad een belangrijke impuls misloopt (en de gemeente gemaakte afspraken moet breken),
  • de gemeente blijft eigenaar van een tjokvol asbest gebouw aan de Zeven Alleetjes, waarvan de sanering nog steeds moet worden betaald.

Projectoverschrijdingen

Naast de asbestsanering zijn er ook nog andere kostenoverschrijdingen in het project. Daarover is de ChristenUnie erg kritisch. "We willen dat wordt onderzocht hoe deze projectoverschrijdingen hebben kunnen ontstaan. Welke lessen moet de gemeente hieruit trekken?" vraagt Gerdien Rots zich af. "Bovendien willen we dat nog eens heel kritisch wordt gekeken waar alsnog kosten kunnen worden bespaard. De vernieuwde Stadkamer moet uitnodigend en toegankelijk voor iedereen worden, maar wij zijn geen voorstander van overbodige luxe."

Foto: Ontwerp JHK Architecten

Reacties op 'ChristenUnie baalt enorm van asbest in nieuw bieb-pand'