Ed Anker heeft het talent verschillende partijen samen te laten werken

Ed spoorzone.JPG

Gerdien Rots ging in 2014 op zoek naar een wethouder: "We hadden echt iemand nodig met visie op ruimtelijke ordening en een Haags netwerk voor een geslaagde ontwikkeling van de Spoorzone. Daarom vroegen we Ed om naar Zwolle te komen. Acht jaar geleden was ons stationsgebied niet echt klaar voor de toekomst. Ed is erin geslaagd om er een prachtige stadsentree van te maken. Bovendien ligt er nu een aantrekkelijk plan voor wonen en voor het innovatiedistrict dat niet alleen relevant is voor Zwolle, maar voor de hele regio."

Ed heeft ministers en staatssecretarissen rondgeleid en laten zien hoe Zwolle dit grote project klimaat-adaptief aanpakt. Ook lobbyde hij voor meer geld om het belangrijke spoorwegknooppunt écht goed te maken. De NS was uiteraard een belangrijke partner bij alle aanpassingen op en rondom het station.

Maarten Haverkamp en Earde Jepma kijken heel prettig terug op de samenwerking met Ed: "Als NS hebben we veel aan wethouder Anker gehad. Hij deelt onze ambitie om van station Zwolle het groenste station van Nederland te maken met bijvoorbeeld de eerste klimaat-adaptieve fietsenstalling van Nederland. Maar ook met de inrichting van het stationsgebied als antwoord op de woningbouwopgave van Zwolle en de regio. De wethouder heeft veel voor elkaar gekregen. Zowel door zijn contacten in Den Haag als zijn talent om verschillende partijen met elkaar te laten samenwerken. Zijn enthousiasme en doorzettingsvermogen maken het fijn met hem te werken en, niet onbelangrijk, hij weet ook hoe je een feestje moet bouwen om je successen te vieren. Of het nu gaat om de opening van de fietsenstalling in coronatijd of het planten van bomen. Ed is van de partij!"