"Ed Anker inspireerde Zwolle om klimaatadaptieve voorbeeldstad te worden"

Ed Anker stuk 4.jpeg

Zwolle ligt centraal in de IJsseldelta omringd door de IJssel, het Zwarte Water en de Vecht. Die unieke ligging stelde Ed Anker voor bijzondere uitdagingen als het gaat om waterveiligheid en de bouw van nieuwe huizen. Voor Ed is deze uitdaging geen bedreiging, maar hij maakte het als kans voor de stad. Namelijk door Zwolle als koploper te positioneren in de manier waarop steden zich voorbereiden op de klimaatveranderingen. Zo werd Zwolle internationaal een voorbeeld als klimaatadaptieve stad: hittestress voorkomen en opvangen van hevige stortbuien.

Dat Ed op deze manier werkt is niet onopgemerkt gebleven. Herman Reezigt, stedenbouwkundige van bureau MA.AN ervaart Ed Anker als inspirerende wethouder: ”Ed is mateloos geïnteresseerd in je ervaring, je verhaal en je droom voor de stad. Hij kan daar zo oprecht enthousiast op reageren: ‘gaaf!’. Dit inspireert en motiveert mij enorm. Het staat daarbij voor mij buiten kijf dat Ed een bijzonder kundig bestuurder is. Essentieel om de droom voor de stad te verwezenlijken. Dromen komen uit, kijk maar hoe de stad is veranderd de laatste acht jaar. De rol van Ed in een paar woorden: hij geeft energie ruimte.”

Ook Liesbeth Rijsdijk, manager Windesheim Honours College, is blij met Ed zijn inzet voor Zwolle als klimaatadaptieve stad: “In 2018 heb ik met Ed Anker vanuit mijn rol als voorzitter van de Climate Campus, deelgenomen aan een congres ‘Economy of the Water City’ in Wroclaw, Polen. Het was een korte reis, zeer de moeite waard. Ed gaf daar een vlammende presentatie over Zwolle als Hanzestad: hoe Zwolle klimaatadaptatie aanpakt en er een economische meerwaarde aan geeft. Inspirerende man, heel toegankelijk en gezellig om een biertje mee te drinken. Jammer dat hij als wethouder stopt.”