"Betrouwbare bestuurder en man van verbinding"

Ed Anker stuk nr 3.jpg

Toen Ed Anker naar Zwolle kwam stond de gemeente aan de vooravond van een schaalsprong. De stad had sterk de behoefte aan iemand die Zwolle tot in z’n haarvaten wilde leren kennen. Iemand die de kwaliteiten van Zwolle versterkte met oog voor een strategische koers. Ed is prachtig geslaagd vanuit die doelen te werken. Hij gaat voortdurend voor de kwaliteit van de stad in plaats van ongebreidelde groei. En bij alles stelt hij de menselijke maat voorop.

Strategisch ontwikkelaar Mark Broekhuijsen van Nijhuis Bouw maakt Ed mee in het ontwerpen van de Omgevingsvisie. “Ik heb Ed leren kennen als een betrouwbare bestuurder die stond voor een goede samenwerking tussen markt en gemeente. Vertrouwen was en is hierbij altijd erg belangrijk. Met de afronding van de Omgevingsvisie laat hij iets achter waar we op door kunnen bouwen en Zwolle een inclusieve stad blijft."

Frans Holleman, voormalig directeur van Gebiedsontwikkelaar BPD, herkent Ed’s inspiratie en geestdrift: “Ed is iemand van verbinding en de te bereiken stip op de horizon. Hij is met veel energie op veel plekken te vinden om het verhaal te vertellen. Hij maakt mensen enthousiast voor de menselijke maat in stedenbouw en ruimtelijke ordening. De Deense architect Jan Gehl en stadsactiviste Jane Jacobs zijn daarin belangrijke inspiratiebronnen voor hem.”