College in gesprek over thuisopvang vluchtelingen

IJsselhallen

De ChristenUnie in Zwolle heeft het college van burgemeester en wethouders gevraagd in gesprek te gaan met onder meer COA, Vluchtelingenwerk, de Zwolse woningcorporaties en Stichting Present over de mogelijkheden om mensen die dat willen thuis vluchtelingen op te laten vangen. De betreffende wethouder heeft aangegeven dat gesprek aan te willen gaan.

Steeds meer Nederlanders staan er voor open om thuis vluchtelingen op te vangen. Het Apeldoornse initiatief ‘Ik ben een gastgezin voor een vluchteling’ is inmiddels uitgegroeid tot een pagina waar mensen uit het hele land zich aanmelden als gastgezin. Ook Zwollenaren melden zich er aan, anderen nemen contact op met Stichting Present.

“De ruimhartigheid die de inwoners van Zwolle tonen bij de tijdelijke opvang van vluchtelingen in de IJsselhallen, laat zien dat Zwollenaren niet willen blijven toekijken,” concludeert gemeenteraadslid Johannes de Vries. “De een draagt bij aan activiteiten voor vluchtelingen, een ander doneert kleding, een derde nodigt een vluchteling bij zich thuis uit voor eten of een kop koffie, nog weer iemand anders staat ervoor open een ruimte in zijn huis beschikbaar te stellen.”

“Dat is niet zomaar iets. Voor lang niet iedere vluchteling is – bijvoorbeeld door extra zorg als gevolg van een trauma – opvang thuis geschikt. Maar voor díe vluchtelingen waarvoor opvang thuis wél een goed alternatief is en díe Zwolse huishoudens die dat ook willen en kunnen, maken we dat graag mogelijk. Een zorgvuldig selectie-, matchings- en begeleidingsproces is daarbij vanzelfsprekend van groot belang.”

De ChristenUnie stelde het college van Zwolle de volgende vragen:

1. Hoe staat het college tegenover het bieden van opvang aan vluchtelingen door Zwolse huishoudens?
  2. Is het college bereid om deze vorm van opvang te faciliteren en maatwerk te bieden als regelgeving dit blijkt te belemmeren?
  3. Is het college bereid om hierover een gesprek te initiëren met de relevante maatschappelijke partners,  waarin ook het vormgeven van een zorgvuldig selectie-, matchings- en begeleidingsproces ter sprake komt?

Reacties op 'College in gesprek over thuisopvang vluchtelingen'