ChristenUnie: "Balans houden in openingstijden horeca"

Sassenstraat Allicht

In reactie op het idee om alle horeca in Zwolle de mogelijkheid te geven om de deuren de hele nacht open te houden, laat de ChristenUnie weten oog te willen houden voor de balans in de stad. Volgens raadslid Johannes de Vries staat zijn partij ervoor open om te kijken of er vraag is naar ruimere openingstijden, maar houdt volledige vrijgave geen rekening met buurtbewoners. Bovendien vraagt hij zich af wat dat betekent voor de inzet van de politie. “Als je de belangen en wensen goed in kaart hebt, kun je met elkaar ook goede afspraken maken. Dat lijkt me beter dan eenzijdig alles over te laten aan horecaondernemers.”

Een aantal partijen in de Zwolse gemeenteraad wil na de zomer een initiatiefvoorstel indienen om sluitingstijden voor de horeca af te schaffen. Volgens deze partijen kunnen de horeca zelf wel bepalen wanneer het tijd is om te sluiten.

“Ik vind het belangrijk dat we ook rekening blijven houden met omwonenden,” stelt De Vries. “Door de hele stad heen staan horeca en woningen kriskras door elkaar. Dat is ook de charme van onze stad; het komt de leefbaarheid en levendigheid van de stad ten goede. Dan is het wel belangrijk dat je met elkaar afspreekt hoe je elkaar genoeg ruimte geeft. Daarbij moet de gemeente altijd het algemeen belang dienen.”

De ChristenUnie is niet principieel tegen een verruiming van de openingstijden. “Als we met iets ruimere openingstijden bijvoorbeeld kunnen voorkomen dat studenten na een feestje in de stad de tijd moeten doden in afwachting van de eerste trein, willen we daar graag over meedenken. Dat zou een passende oplossing voor een probleem zijn.”

Ook de benodigde politie-inzet is voor de ChristenUnie een punt van aandacht. “Langere openingstijden en verschillende tijden waarop mensen uit de horeca de straat op gaan betekent ook iets voor de politie en uiteindelijk voor de belastingbetaler die voor die politie-inzet betaalt.”

De partijen die het initiatiefvoorstel na de zomer indienen, deden eerder een poging om dit onderwerp op de politieke agenda te krijgen. Toen bleek er geen draagvlak bij zowel de binnenstadbewoners als de horecaondernemers zelf. “Het is nog maar de vraag of dat draagvlak er nu wel is,” besluit De Vries.

Heb je zelf ideeën over de openingstijden van de horeca in Zwolle? Neem contact op met Johannes de Vries.

Foto: Hasan Karagülmez

Reacties op 'ChristenUnie: "Balans houden in openingstijden horeca"'