Bloemetje voor vrijwilliger Zwols Eetcafé

Jaap Klaassen

Onlangs bracht de ChristenUnie op verschillende plekken in het land een bloemetje langs bij vrijwilligers die volgens mensen uit hun omgeving inspireren in hun vrijwillige werk. Raadslid Jolien Elshof bracht een bloemetje langs bij Jaap Klaassen, vrijwilliger bij het Eetcafé. Naderhand werd hij door het ChristenUnie-raadslid bevraagd over zijn drive voor het Eetcafé.

Jaap Klaassen (op de foto samen met zijn vrouw) ging ruim twintig jaar geleden op zoek naar plekken waar hij mensen aan de onderkant van de samenleving kon helpen als diaconaal werker van de Hervormde Kerk. Eerst sloot hij aan bij een maaltijdproject van Youth for Christ. Inmiddels is Youth for Christ met het project gestopt en hebben er twee verhuizingen plaatsgevonden. Sinds achttien jaar zit het Eetcafé in de WRZV-hallen.

Wat is het Eetcafé?

"Het Eetcafé is een open maaltijdproject, waar iedereen welkom is. We zijn een christelijk eetcafé, dat vertellen we duidelijk. Maar ook bijvoorbeeld moslims zijn welkom. We houden rekening met hun wensen zoals geen varkensvlees. De maaltijd wordt door vrijwilligers uit verschillende kerken in het restaurant van de WRZV-hallen klaargemaakt. Het Eetcafé vindt plaats op woensdagavond ivanaf 17:00 uur in de WRZV-hallen aan de Buitengasthuisstraat 8. Elke woensdagavond komen er zo’n 60 tot 70 gasten. Ook de vrijwilligers eten mee. Er is dus een flinke pan met eten nodig. Elke week lukt het om dit prima voor elkaar te krijgen."

Waarom doen jullie dat?

"We proberen door een gezellige maaltijd een stukje rust te brengen in het leven van mensen aan de onderkant van de samenleving. Tijdens de maaltijd zijn er spontane gesprekken. Het zijn mensen met een traumatisch verleden. Het doet hen goed te ontdekken dat er mensen zijn die naar hun verhaal willen luisteren. Het geeft de mensen ook een gevoel van eigenwaarde. De bijbeloverdenking wordt ook zeer gewaardeerd. We proberen hen daarin een stukje bemoediging mee te geven. Voor veel gasten is het Eetcafé een soort kerk. Er is ook een gebedsteam aanwezig, waar de gasten terecht kunnen voor persoonlijk gebed. Sommige gasten vinden hierdoor de weg naar de kerk terug. Daarnaast zie je het zelfvertrouwen toenemen, zodat de mensen weer een plek in de maatschappij vinden."

En wat is jouw persoonlijke drive?

"Mij drijft de liefde van Christus. Hij is gekomen om het verlorene te zoeken. Hij heeft mij opgezocht en ik mag in zijn naam anderen de blijde boodschap doorgeven. Juist de mensen die in deze maatschappij niet mee kunnen komen, staan open voor het evangelie. Vaak voel je je machteloos als je de verhalen van hun verleden hoort, maar later zie de kracht van de Geest om mensen een nieuw leven te geven. Gods Geest is hier aanwezig. Als ik zie hoeveel verschillende mensen met allerlei problemen hier bij elkaar komen, dat ben ik verwonderd dat er zo’n warmte, liefde en meeleven aanwezig is. Ik krijg er zelf elke keer weer energie uit. Dank zij Jezus."

Reacties op 'Bloemetje voor vrijwilliger Zwols Eetcafé'