"Zwolse opvang vluchtelingen van onschatbare waarde"

IJsselhallen

Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) heeft de gemeente Zwolle opnieuw gevraagd vluchtelingen uit met name Syrië op te vangen in de IJsselhallen. Vanochtend heeft het college van burgemeester en wethouders positief op dat verzoek gereageerd. De ChristenUnie onderstreept het belang van deze opvang. “Een stad waarin we omzien naar elkaar is juist in deze tijd en voor deze mensen van onschatbare waarde,” stelt fractievoorzitter Gerdien Rots.

Van september tot december 2014 ving de gemeente Zwolle ook al Syrische vluchtelingen op. De situatie in Syrië is sindsdien verder verslechterd. Door de grote vluchtelingenstromen heeft het COA te kampen met ruimtegebrek en zijn nieuwe opvanglocaties hard nodig.

Rots: “Ik waardeer de daadkracht waarmee het college deze handschoen opnieuw op heeft gepakt. Laat onze stad inderdaad maar een veilige haven zijn nu de wereld op andere plekken in brand staat. We kennen de oorlogsbeelden uit de gebieden waar deze vluchtelingen vandaan komen. Als we medemensen die dat mee hebben gemaakt rust, veiligheid en vrijheid kunnen bieden, moeten we dat altijd doen.”

De ChristenUnie-fractievoorzitter rekent op de bereidheid van Zwollenaren om daarbij te helpen. “De bijdrage van vrijwilligers in onze stad was vorig jaar hartverwarmend. Ik hoop dat dat circuit ook deze keer snel op gang komt.”

Foto: Red Parrot NL

Reacties op '"Zwolse opvang vluchtelingen van onschatbare waarde"'