"Verleiden tot bezoek historisch Gasthuisplein"

Gasthuisplein

Onlangs debatteerde de Zwolse gemeenteraad over de herinrichting van het Gasthuisplein. Gemeenteraadslid Jolien Elshof pleitte er in het debat voor dat op het Gasthuisplein de historie van de stad Zwolle zichtbaar wordt gemaakt voor binnenstadbezoekers. "Daarbij is het belangrijk dat bezoekers van de Diezerstraat verleid worden om naar het Gasthuisplein te komen."

Al in een vroeg stadium heeft Filip van As, wethouder binnenstad, samen met betrokken ondernemers, vastgoedeigenaren en bewoners nagedacht over de herinrichting van het Gasthuisplein. Daaruit zijn mooie ideeën voortgekomen.

De ChristenUnie steunt de gemaakte plannen en legde daarbij zijn eigen accenten. Jolien Elshof refereerde onder meer aan het stegen- en gangenplan waar de ChristenUnie met een motie onlangs aandacht voor vroeg.

"Het is belangrijk dat er goed wordt ingespeeld op het verleiden van passanten in de Diezerstraat om naar het Gasthuisplein te komen. Een aantrekkelijke steeg lokt uit om meer te willen zien. Het initiatief in de Papenstraat van atelier Daniel Douglas is hiervan een prachtig voorbeeld," stelt het ChristenUnie-raadslid.

"Ook het zichtbaar maken van de gewelven van de Grote Aa wordt toegejuicht; het is mooi om de historie van de oude stad zichtbaar te maken."

Tevens werd het belang van een frisse toiletruimte bij de te realiseren fietsenstalling onder de aandacht van het college gebracht. Tot slot vroeg de ChristenUnie aandacht voor groen, bijvoorbeeld door grote bomen, hangtuinen of een waterpartij te plaatsen.

Eind 2015 wordt het definitieve ontwerp aan de raad voorgelegd.

Reacties op '"Verleiden tot bezoek historisch Gasthuisplein"'