ChristenUnie wil wijkbiebs versterken

Bibliotheek Zwolle-Zuid

De Zwolse ChristenUnie wil de waarde van de wijkbibliotheken van Zwolle-Zuid, Stadshagen en Aalanden versterken en gaat in de stad op zoek naar ideeën die daaraan bijdragen. Volgens de partij vervullen de wijkbibliotheken een belangrijke rol voor ontmoeting in de wijk, saamhorigheid, culturele vorming en bestrijding van laaggeletterdheid en leerachterstanden.

ChristenUnie-raadslid Reinier Mulder zegt daarover: “Die waarden geven we niet op. Sluiting vinden wij daarom geen optie. Integendeel, met ideeën uit de stad willen we juist aan de slag om de sociale en educatieve functies van de biebs te versterken.”

De wijkbibliotheken kwamen aan de orde in de zogeheten veranderbrief die het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad stuurde met zoekrichtingen voor de nodige bezuinigingen. Om de waarde van de wijkbibliotheken te vergroten, heeft de ChristenUnie samen met andere fracties gevraagd om minder te bezuinigen op de bibliotheek dan in de veranderbrief werd voorgesteld. Het college heeft daar positief op gereageerd. “De wijkbibliotheken zullen dus niet verdwijnen.” zegt gemeenteraadslid Mulder. “Dat is stap één. De volgende stap is het versterken van de bibliotheken.”

Via social media werden de afgelopen tijd al mooie initiatieven bedacht om in de komende jaren waarde toe te voegen aan de wijkbibliotheken. “Denk aan pop-up leeskamers die door de biebs steeds ergens anders in de stad worden opgezet, het organiseren van betaalde of onbetaalde activiteiten als computercurussen in de biebs, het betrekken van meer wijkbewoners bij de organisatie van de biebs, noem maar op. Prachtige ideeën waarmee we aan de slag kunnen!”

De afgelopen weken hebben veel betrokken Zwollenaren gemaild of gebeld over de wijkbibliotheken. “We roepen Zwolle op om dit te blijven doen om ons ideeën mee te geven over hoe we de bibliotheek nog waardevoller kunnen maken.” Per e-mail kan dat naar reinier@christenuniezwolle.nl, die de komende tijd zoveel mogelijk mooie, verrijkende ideeën voor de wijkbibliotheken wil verzamelen.

Foto: Moqub (Flickr.com)

Reacties op 'ChristenUnie wil wijkbiebs versterken'