ChristenUnie pleit voor waardering en regie mantelzorger

Mantelzorg

“Wat mij betreft schakelt een zorgprofessional geen mantelzorgers in, maar is het juist de mantelzorger die een professional inzet.” Dat zegt ChristenUnie-raadslid Wietse de Boer naar aanleiding van het debat dat de gemeenteraad voerde over de waardering van mantelzorgers. Zijn partij pleitte daarin voor meer regie bij cliënten en mantelzorgers.

De komende jaren wordt als gevolg van bezuinigingen in de zorg een groter beroep op mantelzorgers en zorgvrijwilligers gedaan. Om mantelzorgers goed te kunnen ondersteunen is beleid ontwikkeld om ze te waarderen en te versterken. “De ChristenUnie is ontzettend blij met de inzet van alle mantelzorgers, zowel jong als oud,” zei De Boer in het debat. “Vorig jaar hebben we honderd van hen persoonlijk verrast met appeltaart.”

Ook de gemeente laat ieder jaar waardering blijken aan mantelzorgers. Bij het verstrekken van de waardering wil de ChristenUnie zo min mogelijk bureaucratie, zodat zoveel mogelijk van het daarvoor gereserveerde geld daadwerkelijk bij deze ‘toffe peren’ - mantelzorgers - terecht komt.

“Mantelzorgers noemen zichzelf vaak helemaal geen mantelzorger,” constateert De Boer. “Om hen te bereiken moeten we andere woorden gebruiken. Woorden die gaan over hun ervaring. Ervaring van liefde, maar ook van onmacht. Een ervaring van blijdschap om iets te kunnen betekenen, maar ook van uitputting en wanhoop.”

Volgens het ChristenUnie-raadslid is de mantelzorger daarom niet alleen een deel van de oplossing voor iemand die zorg nodig heeft, “maar heeft hij of zij zelf soms ook iets nodig om het vol te houden.”

Reacties op 'ChristenUnie pleit voor waardering en regie mantelzorger'