"Moderne Devotie verrassend actueel"

Opkomst Moderne Devotie-wandeling

“Het is aan u om te bepalen of dit verhaal zich afspeelt in 1415 of in 2015”, opent Mink de Vries 3 maart in een volgepakt Langhuis. Daar startte deze dinsdagavond de door de ChristenUnie georganiseerde Moderne Devotie-wandeling. Zo’n 60 mensen uit Zwolle en omgeving zijn getuige als de ChristenUnie bovendien de eerste Moderne Devotie-award uitreikt.

In de donkere oude stad van Zwolle volgt de groep een enthousiast en bevlogen sprekende Mink de Vries die de ene na de andere parallel met de huidige samenleving trekt. “De moderne devoten zetten zich als een van de eersten in voor onderwijs en zorg voor iedereen. Zij vonden in tegenstelling tot veel andere mensen in die tijd dat iedereen gelijkwaardig was.” De Moderne Devotie heeft Zwollenaren ertoe geïnspireerd samen te leven, betoogt De Vries. “Harmonie zit Zwolle in het bloed. Welzijn en welvaart moeten in balans zijn.”

Ook volgens ChristenUnie-fractievoorzitter Gerdien Rots is de erfenis van de Moderne Devotie verrassend actueel. “Met deze prachtige erfenis wil de ChristenUnie in Zwolle en Overijssel verder.”

Namens de ChristenUnie in Overijssel reikt lijsttrekker Jan Westert de eerste Moderne Devotie-award uit aan Mink de Vries zelf. De prijs is bedoeld voor mensen die de principes van de Moderne Devotie vertalen naar de huidige samenleving. De granieten award drukt dat ook uit: “Een groep mensen die elkaar opzoeken en naast elkaar willen staan,” legt Westert uit. De ChristenUnie-lijsttrekker geeft daarmee een knipoog naar de eigen campagne voor de Provinciale Statenverkiezingen op 18 maart. De ChristenUnie in Overijssel gebruikt 'Naast mensen staan' als slogan van die campagne.

De avond wordt afgesloten door beeldend mysticus Henk Heideveld, die de Moderne Devotie als uitgangspunt neemt voor veel van de teksten en kunst die hij maakt. Zijn ideeën over de Moderne Devotie - die hij ook op deze avond deelde - zijn onder dit artikel als download beschikbaar.

Download hier de lezing van Henk Heideveld.

Reacties op '"Moderne Devotie verrassend actueel"'