Versimpel regels en communicatie zodat iedereen mee kan blijven doen

Luchtfoto Zwolle

“De samenleving wordt voor veel mensen te complex. We moeten de dingen weer simpel maken,” zegt Wietse de Boer namens de ChristenUnie Zwolle. “Veel communicatie en regelgeving is te complex geworden in onze digitale samenleving. In het bijzonder voor kwetsbare inwonersgroepen. Het risico is te groot dat mensen afhaken met bijbehorende problematiek.”

De ChristenUnie diende afgelopen vrijdag bij de begroting een motie in met de titel 'versimpeling'. In die motie roept de ChristenUnie op een team in te stellen van vertegenwoordigers uit de doelgroepen dat gevraagd en ongevraagd advies geeft en verbetervoorstellen doet voor versimpeling van regelgeving en communicatie. De Boer “Wat ons betreft moeten in dat team in elk geval vertegenwoordigers van ouderenbonden, vluchtelingenwerk en het sociaal wijkteam zitten.”

De Boer: “Voor de 2,5 miljoen laaggeletterden, laagopgeleide senioren, nieuwe Nederlanders of mensen met niet-aangeboren-hersenletsel moeten we creatieve oplossingen bedenken zodat ze mee kunnen blijven doen”.

Niet alleen de overheid maar ook dienstverleners zoals waterschappen, zorgverzekeraars en energieleveranciers kunnen bijdragen aan begrijpelijker communicatie. De gemeente Zwolle heeft al een begin gemaakt met het aanpassen van de communicatie op alle doelgroepen.

De Boer: “Bij het komen tot creatieve oplossingen moeten alle belanghebbenden betrokken worden. Soms is de oplossing meer begrijpelijker taal maar het kan ook zijn dat gekozen wordt voor een oplossing waarbij iemands netwerk tegelijkertijd wordt geïnformeerd”.

Door een team in te stellen, kunnen de partijen hun verbetervoorstellen makkelijker op de juiste plek adresseren. Bovendien kan het team ook monitoren of hun adviezen in praktijk worden gebracht en leiden tot simpeler regelgeving en communicatie.

Reacties op 'Versimpel regels en communicatie zodat iedereen mee kan blijven doen'