"Hoop voor alle Zwollenaren"

P1070274

"De ChristenUnie werkt aan hoop voor alle Zwollenaren: groot en klein, jong en oud, werkend en werkzoekend, hulpgevend en hulpontvangend, succesvol op de top van je kunnen of in een moeilijke periode van je leven." Dat stelde ChristenUnie-fractievoorzitter Gerdien Rots in het debat over de begroting van 2017. Lees hier de complete bijdrage aan het debat.

"Het is een week geleden als ik op het schoolplein een moeder spreek. Laat ik haar hier even Marit noemen. Marit is vorig jaar gescheiden, achtergebleven met twee kinderen waarvan één intensieve zorg nodig heeft. Marit heeft maar een halve baan en is nu op zoek naar een ander huis. Ze moet nu elk dubbeltje omkeren. Met de tranen in haar ogen vertelt ze hoe hard ze werkt om haar hoofd boven water te houden. “Maar toch, het gaat steeds beter met me,” zegt ze. “Ik word goed geholpen. Ik heb geweldige buren die altijd voor mij en de kinderen klaar staan. En de zorg voor mijn zoon is goed geregeld. Ik voel me hier zo thuis. Ondanks alles is Zwolle wel de plek waar ik kan bouwen aan een nieuwe toekomst. Ik ben dan zo blij dat ik in Zwolle woon!”

Dat raakt mij. Dat iemand in zo’n diep dal van haar leven zegt: “wat ben ik blij dat ik in deze stad woon”. Dat Zwolle een veilige haven is voor mensen die het (al dan niet tijdelijk) moeilijk hebben. Dat Zwolle een plek is waar je aan je toekomst bouwt, waar je vooruit kunt, waar je perspectief vindt.

Dát is de stad waarvoor de ChristenUnie zich inzet. Een stad waarvan haar inwoners zeggen: wat ben ik blij dat ik hier woon!

Begroting 2017

Zwolle staat er financieel goed voor. Dat betekent dat we nu, na jaren van bezuinigingen en behoedzaam financieel beleid, weer meer kunnen investeren in de toekomst van onze Zwollenaren. Straks heb ik het over het meerjarenperspectief. Eerst ga ik in op de begroting 2017 en wat de ChristenUnie wil bereiken voor belangrijke doelgroepen Zwollenaren.

Onze jongeren

Jongeren als hoopvolle voorbeelden: Er zijn ontzettend veel jongeren die een geweldige bijdrage leveren aan onze Zwolse samenleving. Denk aan de jongens die briljante ideeën hebben voor het opruimen van plastic afval in de stadsgracht. Denk aan de studenten van Hart voor Zwolle die aandacht hebben voor ouderen. Denk aan al die jonge mantelzorgers die zoveel betekenen voor hun vader, moeder, broertje of zusje. De ChristenUnie wil dat we deze jongeren erkennen en in het zonnetje zetten, door aan hen een jeugdlintje uit te reiken. MOTIE

Hoop voor vluchtelingenkinderen: Zwolle biedt een thuis aan zo’n 330 statushouders en hun kinderen. Deze kinderen willen niets liever dan zo snel mogelijk de taal leren en meedoen, erbij horen in de klas. Het verrast ons om te horen dat daarvan nog niet overal sprake is. Veel vluchtelingenkinderen krijgen geen taalles op hun school maar moeten daarvoor naar een andere locatie in de stad. We hoorden zelfs dat er basisscholen zijn die vluchtelingenkinderen weigeren. Kan dit nou niet anders? We vragen het college om zich ervoor in te zetten dat deze kinderen vanaf het begin zo goed en zoveel mogelijk meedraaien zoals alle Zwolse kinderen.

Hoop op stabiele gezinsrelaties: De ChristenUnie steunt de extra investering van 1,5 miljoen in de jeugdzorg. We willen kortere wachtlijsten. We willen betere samenwerking met scholen en huisartsen. De ChristenUnie gaat nog een stap verder. Terecht investeren we in de curatieve kant met o.a. de extra investering in Veilig Thuis. Maar we willen meer oog voor preventie. Want de beste basis voor een opgroeiende jongere is een stabiel thuis. Dan denken we aan opvoedondersteuning. Én we vinden dat we met elkaar het lef moet ontwikkelen om naast ouder-stellen te gaan staan. Verken hoe we jonge gezinnen kunnen ondersteunen, nog vóórdat er een crisis ontstaat. Denk aan: voorbereiden van je relatie bij de komst van een eerste kind, makkelijke toegang tot relatietherapie, aandacht van het SWT voor gezinsrelaties. We horen graag wat het college hiermee doet.

Zwollenaren in de kracht van hun leven

Hoop voor werkzoekenden: Al de afgelopen crisisjaren zijn er in Zwolle bouwkranen actief geweest. Wat geeft dat een dynamiek en wat wordt het mooi aan de Melkmarkt en het Kraanbolwerk. We zijn blij met nieuwe bedrijven als Euroma, het waterschap en tal van nieuwe winkels. Toch zijn is nog altijd 7% van de Zwolse beroepsbevolking werkzoekend. De ChristenUnie wil dat juist ook zij meeprofiteren van de positieve flow. Daarom moet het college volop inzetten op het behouden en aantrekken van bedrijvigheid. Daarvoor heeft Zwolle o.a. meer rafelranden nodig. Plekken waar start-ups en creatieve broedplaatsen bloeien. We horen graag wat het college hier te bieden heeft.

Hoop voor Zwollenaren met een kleine beurs: Zwolle is een sociale stad. Er zijn veel Zwollenaren die zich inzetten om te helpen en om sociaal isolement te voorkomen. Dat zorgt voor waardevolle ontmoetingen tussen arm en rijk, tussen netwerk-arm en netwerk-rijk, tussen kans-arm en kans-rijk. Toch bereiken we nog lang niet iedereen. Veel alleenstaanden en éénoudergezinnen leven van een kleine beurs. De ChristenUnie vindt het onverteerbaar dat het bereik van onze armoederegelingen nog maar 51% is. Uit onderzoek van kerken blijkt dat het in onze complexe samenleving erg moeilijk is om zelf de juiste ondersteuning te vinden. Daarom pleiten wij voor laagdrempelige armoedeondersteuning waarbij de gemeente één contactpersoon biedt die helpt om de juiste wegen te bewandelen in de wirwar van regelingen voor armoede, uitkeringen, bijstand en schulden. MOTIE

Hoop op een nog mooiere leefomgeving: Zwolle is een parel aan de IJssel, het Zwarte Water én de Vecht. Veel Zwollenaren sporten en recreëren in deze buitengebieden. De komende 20 jaren wordt er voor een miljard geïnvesteerd in dijkversterkingen langs deze rivieren. Wij willen dat het college haar omgevingsvisie zó plant dat we met onze woningbouw en recreatie meeliften op de investeringen in waterveiligheid. Dan kunnen er leuke dingen ontstaan in deze prachtige stadsranden, denk aan een stadsstrand bij Holtenbroek.

Onze ouderen

Hoop op betere zorg en welzijn: Zo’n 8.000 Zwollenaren zijn 75 jaar of ouder. Zij worden in toenemende mate kwetsbaar, niet alleen door de onvermijdelijke beperkingen maar ook door sociaal isolement en eenzaamheid. Veel zorgvragen zijn gedeeltelijk welzijnsvragen. De ChristenUnie is blij met de extra investering van 1,5 miljoen voor WMO. Wij willen dat nadrukkelijk wordt geïnvesteerd in vernieuwende zorg- en welzijnsarrangementen. Her en der in de stad zien we mooie experimenten met combinaties van formele en informele zorg. Denk aan de buurtkamers van Wijz, waar de informele zorg een prominente plek heeft, met als effect dat professionele zorg niet meer (of nog niet) nodig is. De ChristenUnie wil dat het college dergelijke initiatieven stimuleert en faciliteert.

Hoop op vereenvoudiging: Onze samenleving is complex. Hebt u al eens samen met een oudere een traplift aangevraagd? Dat kost ouderen uren puzzelen achter hun computer, als ze die al hebben. Onze gemeentelijke communicatie is vaak complex, waardoor we hele doelgroepen moeilijk bereiken. Denk aan ouderen, maar ook laaggeletterden en nieuwe Nederlanders. De ChristenUnie wil de dingen weer simpel en toegankelijk maken. We pleiten voor vereenvoudiging en denken aan een team van partners dat gevraagd en ongevraagd kritiek mag uiten en verbetervoorstellen mag doen voor eenvoudige regelgeving en communicatie. MOTIE

Hoop op blijvende mobiliteit: Veel mensen maken gebruik van het OV. Vooral ouderen maken gebruik van de stadsbussen. Toch denkt de provincie eraan om heel wat lijnen op te heffen. Dat is funest voor de mobiliteit en sociale participatie van ouderen. Daarom wil de ChristenUnie dat het college op tijd nadenkt over nieuwe vormen van mobiliteit die juist een impuls geven aan de sociale participatie van ouderen. MOTIE

Hoopvol meerjarenperspectief

De afspraak is dat we zorgvuldig met elkaar nadenken over de investeringen. Het college schrijft daarvoor een investeringsbrief. De ChristenUnie geeft nu alvast acht denkrichtingen mee, die stuk voor stuk bijdragen aan een hoopvol perspectief voor alle Zwollenaren:

• Zorg dat Zwolle burgerinitiatieven versterkt, want die dragen bij aan daadkracht en betrokkenheid van de Zwolse samenleving.
  • Zorg dat Zwolle de zorg verbetert voor jong en oud. Koppel daaraan welzijn, preventie en de informele zorg.
  • Zorg dat Zwolle aantrekkelijk blijft voor diverse bedrijven (o.a. sociale ondernemingen en de creatieve industrie) om hier te starten en te vestigen, want dat versterkt de werkgelegenheid.
  • Zorg dat Zwolle goed bereikbaar blijft. Maak de ambities voor de OV-knoop in de Spoorzone waar. Verbeter (samen met de regio) de infrastructuur van de regionale toegangswegen.
  • Zorg dat de Zwolse binnenstad aantrekkelijk blijft, want dat geeft een dynamiek en ontwikkelingskracht die ons boven onszelf uittilt.
  • Zorg dat Zwollenaren zich veilig, vertrouwd en thuis blijven voelen in onze woonwijken, met voldoende woningen en goede doorstroom voor elke doelgroep.
  • Zorg dat Zwolle steeds meer duurzame energie produceert en gebruikt.
  • Zorg dat Zwolle zich ontwikkelt tot een circulaire economie, want die economie heeft de toekomst! En dat zeg ik vandaag niet alleen met woorden, maar ook met… deze jurk. Die is gemaakt van 30 zalmhuiden, een restproduct van de voedselindustrie. Daardoor hoeven geen andere dieren te worden gestroopt. De jurk, gemaakt door een lokale modeontwerper, Map Renes, staat symbool voor innovatief, integraal en duurzaam denken. Dat is wat ons verder brengt!

Met deze acht strategische denkrichtingen werkt de ChristenUnie aan hoop voor alle Zwollenaren, groot en klein, jong en oud, werkend en werkzoekend, hulpgevend en hulpontvangend, succesvol op de top van je kunnen of in een moeilijke periode van je leven.

Afsluiting

Geloof, hoop en liefde, dat zijn onze drijfveren. De bijbel zegt: de grootste van die drie is de liefde. Het is onze wens dat de keuzes die wij met z’n allen in deze raadzaal maken, eraan bijdragen dat alle Zwollenaren verder kunnen bouwen aan de eigen toekomst en er tegelijkertijd voor elkaar willen zijn. Zodat straks iedereen kan zeggen: “wat ben ik blij dat ik in Zwolle woon!”."

Reacties op '"Hoop voor alle Zwollenaren"'