ChristenUnie: één contactpersoon voor schulden, armoede, werk en bijstand

Zwolle stad

Er komt één contactpersoon per huishouden voor mensen die vanwege armoede een beroep moeten doen op de overheid. Dat is het resultaat van een aangenomen motie van de ChristenUnie in de Zwolse gemeenteraad. Daarmee moet de ondersteuning aan mensen die het financieel moeilijk hebben beter toegankelijk worden. Vrijwilligersorganisaties en diaconieën worden betrokken bij het verbeteren van de toegankelijkheid.

Volgens onlangs uitgebracht onderzoek van Kerk in Actie lopen veel mensen nu vast in de bureaucratie als ze bij de overheid aan moeten kloppen voor een uitkering en andere vormen van ondersteuning. Uiteindelijk komen ze dan vaak bij de kerk terecht. Gemeenteraadslid Johannes de Vries: “Wat de kerken doen, is ontzettend waardevol. Maar uiteindelijk moet het vangnet van de overheid wel sterk en groot genoeg zijn om mensen in een kwetsbare situatie op te kunnen vangen en verder te helpen.”

Sleutel is volgens De Vries laagdrempelige, persoonlijke en integrale ondersteuning. Ieder huishouden krijgt in de toekomst daarom één verantwoordelijke contactpersoon voor ondersteuning op de gebieden schulden, armoede, werk en bijstand. Die contactpersoon verwijst niet alleen door, maar regelt formulieren en afspraken samen met de persoon die de ondersteuning nodig heeft, waar mogelijk in aansluiting op de ondersteuning van het Rijk, zoals toeslagen.

De ChristenUnie kreeg de afgelopen tijd signalen van verschillende kanten dat ook de steeds verdergaande digitalisering drempelverhogend werkt. Het college zal naar aanleiding van de motie monitoren waar dit het geval is. Daardoor kan gerichte actie worden ondernomen.

Reacties op 'ChristenUnie: één contactpersoon voor schulden, armoede, werk en bijstand'