ChristenUnie Zwolle kiest voor een Waarde(n)vol Zwolle

FB_CUZwolle2.png

Vrijdag 25 juni 2021 heeft de Zwolse raad de financiële plannen voor de volgende jaren behandeld. Waar moeten we investeren? Hoe gaat Zwolle de groei opvangen? Waar vraagt dat aandacht en wat doen we niet? Want we moeten keuzes maken.

Het team van de Zwolse ChristenUnie kiest voor een “Waarde(n)vol Zwolle” waarbij de stad op een evenwichtige en waarden gedreven manier de groei van de stad invult. Iedere mens telt! We kiezen voor duurzaamheid, het vooropstellen van de menselijke maat en samen met inwoners optrekken. De ChristenUnie pleit bij de groei van Zwolle om herkenbaarheid van Zwolse wijken en wil dat de groei wordt ingezet om bezielde wijken te krijgen, waar mensen zich verbonden voelen, opgroeien en waardig oud worden.

Gerdien Rots hield ook een warm pleidooi voor mantelzorgers. Zij hebben een zwaar jaar achter de rug, omdat door corona de zorg wegviel en zij als mantelzorger alles moesten opvangen. De ChristenUnie vraagt om passende compensatie en om in overleg met de mantelzorgers te komen tot een wenselijk mantelzorgcompliment.

Daarnaast vindt de ChristenUnie het van groot belang dat de overheid ontvankelijk is voor mensen die in de knel komen. Te vaak gaat de gemeente uit van zelfredzaamheid waardoor iemand niet altijd wordt gewezen op regelingen waarvan gebruik kan worden gemaakt. Daarom pleiten wij voor een ontvankelijke en sensitieve overheid. Mede daarom willen wij dat het versimpelteam, een initiatief van de ChristenUnie, structureel wordt gemaakt én dat de gemeente leert van teleurstellende ervaringen die mensen hebben met de gemeente.

De bijdrage werd door Gerdien afgesloten door aandacht te vragen voor twee grootse Zwollenaren, de staatsman Thorbecke en de Moderne Devoot, Thomas á Kempis. Volgend jaar gedenken we de 150ste sterfdag van Thorbecke, de man die onze vrijheden waarborgde in de grondwet en dit jaar de 550ste sterfdag van Thomas á Kempis die in zijn boek ‘De navolging van Christus’ aanmoedigde om je op de tweesprong van de crisissen in je leven te oriënteren op dat wat het meest waardevol is in je leven.

De bijdrage van de ChristenUnie kun je hieronder lezen.

TitelBestandsgrootteMIME-type
ALGEMENE BESCHOUWINGEN BIJ DE PERSPECTIEFNOTA 2022-2025.pdf476,5 kBapplication/pdfdownload