Overleg tussen buurt en moskee nodig over gebedsoproep

IMG_0908.jpeg

Omwonenden van de oude moskee aan de Schubertstraat hoorden alleen op vrijdagmiddag een gebedsoproep. Sinds vrijdag 5 maart klinkt echter vanaf de nieuwe moskee aan de Middelweg de islamitische gebedsoproep elke dag meerdere keren. Bovendien is het volume omhoog gegaan. Waar omwonenden de oude situatie acceptabel vonden, hebben velen van hen moeite met de situatie nu.

De ChristenUnie vindt de vrijheid van godsdienst een groot goed. Die geldt voor alle inwoners en godsdiensten. In de Wet Openbare Manifestaties is geregeld dat dit soort gebedsoproepen mogen worden gedaan. De wet biedt ook ruimte om afspraken te maken over de lengte, de tijdstippen en het volume. Gerdien Rots: “Op basis van de berichten die onze fractie tot nu toe krijgt, hebben wij niet de indruk dat er overleg met omwonenden heeft plaatsgevonden over wat voor hen acceptabel is. Dat overleg moet er wel komen. Daarom hebben we, samen met Swollwacht en VVD, het college van burgemeester en wethouders gevraagd om dit overleg alsnog te organiseren.”

De schriftelijke vragen vindt u hieronder:

TitelBestandsgrootteMIME-type
Schriftelijke vragen islamitische gebedsoproep nieuwe moskee Middelweg.pdf99,8 kBapplication/pdfdownload