ChristenUnie Zwolle: "Help mee de criminaliteit te bestrijden in onze stad"

P1030615.jpeg

In de afgelopen tijd zijn er relatief veel geweldsincidenten geweest in Zwolle. Onze prettige woonplaats is opgeschrikt door “on-Zwolse” vormen van criminaliteit. “Wat de ChristenUnie betreft doen we er alles aan om de criminaliteit on-Zwols te houden,” zegt fractievoorzitter Gerdien Rots. De politie heeft hierbij een belangrijke taak. Gelukkig is de politiecapaciteit voor Zwolle enorm opgeschroefd. Naast de politie krijgen ook de gemeentelijke toezichthouders een prominentere rol in de aanpak van de (kleinere) criminaliteit. Onlangs heeft de gemeenteraad besloten dat in elke wijk twee gemeentelijke toezichthouders komen.

Rots: “We willen dat de toezichthouders ervoor zorgen dat het gebruik van de openbare ruimte leuk, veilig en leefbaar blijft. De toezichthouders moeten dienstbaar zijn aan het samen leven van ons als inwoners. Gastvrij, uitnodigend en in dialoog, zijn daarbij de sleutelwoorden. Want de ChristenUnie wil dat Zwollenaren de ruimte ervaren om samen te genieten van hun stad. De sociale vaardigheden zijn dus het belangrijkste instrument van onze toezichthouders.”

In een groeiende stad is meer toezicht nodig. Door de gemeentelijke toezichthouders in te zetten in onze wijken, nemen zij de politie veel werk uit handen. De politie kan zich daardoor steeds meer concentreren op de zwaardere criminaliteit. Hoe meer de gemeentelijke toezichthouders bekend zijn in hun wijk, hoe beter zij hun werk kunnen doen. Daarom wil de ChristenUnie graag dat deze toezichthouders bij de gemeente zelf in dienst komen en niet via een bedrijf worden ingehuurd. Rots: “Ook willen we het voor inwoners makkelijker maken om zaken die mogelijk niet in de haak zijn te melden bij de gemeente. Daarom komt er nu op ons initiatief een breed bekend en toegankelijk meldpunt voor inwoners.”

Soms zie je als buurtbewoner dingen die niet in de haak lijken. Het valt je bijvoorbeeld op dat er ‘s avonds voortdurend auto’s en brommertjes bij de overburen stoppen. Of je ziet bij de garageboxen van je appartementencomplex of in het bedrijfspand naast het jouwe eigenlijk alleen ’s avonds activiteit. Intuïtief voel je dat er iets niet in de haak is. Maar je weet het natuurlijk niet zeker, en het is lastig om dat zelf uit te gaan zoeken. Als inwoners die signalen kunnen melden bij een meldpunt van de gemeente, dan kan al in een vroeg stadium worden uitgezocht of er van criminele activiteiten sprake is. Van belang is het dan dat zo’n meldpunt goed bekend en laagdrempelig is, dat je informatie vertrouwelijk wordt behandeld én dat je als inwoner een terugkoppeling krijgt over de relevantie van je melding.