Breed evenementenbeleid biedt ruimte aan vrijwilligersorganisaties

zwolle mijn stad.jpg

Zwolle is een stad met een grote diversiteit aan inwoners. In al hun verscheidenheid werken Zwollenaren graag samen. Bijvoorbeeld in het organiseren van evenementen. Daardoor kent Zwolle een breed pallet van evenementen door het jaar heen. Dat biedt voor elke Zwollenaar wat wils. De ChristenUnie vindt zo’n breed scala aan evenementen belangrijk, omdat het de stad kleurrijk maakt en omdat Zwollenaren zich erdoor verbonden voelen met hun stad. De gemeente biedt ruimte waar nodig, faciliteert waar gewenst en subsidieert waar mogelijk binnen de gestelde kaders.

Zo’n initiatief is bijvoorbeeld het in 2016 geïntroduceerde Kerst Event Zwolle. Zwollenaren vanuit verschillende kerken startten dit evenement om iets sfeervols te organiseren in de binnenstad in het kader van het kerstverhaal. Het evenement werd door veel vrijwilligers gedragen en door veel bezoekers gewaardeerd. Ook menig ondernemer was blij met de extra reuring in de binnenstad.

Recent werd door de organisatoren bekend gemaakt dat hun evenement in 2018 niet doorgaat. De ChristenUnie betreurt het dat zij dit besluit hebben moeten nemen. Fractievoorzitter Gerdien Rots: “De organisatoren geven aan dat zij zelf niet altijd handig hebben gecommuniceerd en doen er alles aan om dat te herstellen. Ondertussen denken wij dat ook onduidelijkheid over de grondwettelijke vrijheden meespeelt in het besluit dat nu is genomen. Wij willen dat het college duidelijk aangeeft welke grondwettelijke vrijheden er zijn voor vrijwilligersorganisaties. Zodat de vele vrijwilligers, die graag in gezamenlijkheid iets moois willen toevoegen aan de beleving van onze stad, daartoe de ruimte ervaren.”

De ChristenUniefractie vraagt via schriftelijke vragen aan het college om de gewenste duidelijkheid te bieden.

Reacties op 'Breed evenementenbeleid biedt ruimte aan vrijwilligersorganisaties'