Broerenkwartier krijgt nieuwe aantrekkingskracht

Broerenkwartier

Het Broerenkwartier krijgt een intensieve opknapbeurt. Daardoor wordt het gebied weer een aantrekkelijk onderdeel van de binnenstad. Het college maakte een nieuwe ruimtelijke visie voor het Broerenkwartier. Dat stemt de ChristenUnie hoopvol want op dit moment ligt het gebied er maar verloren bij.

Gerdien Rots: “Wie vijftig jaar oude foto’s van de Zwolse binnenstad bekijkt, gelooft zijn eigen ogen niet. Waar nu de Weeshuispassage en het oude V&D-gebouw staan, stond vroeger de imposante St. Michaëlskerk. Rondom de kerk waren Jordaan-achtige straatjes met arbeidershuizen en kleine bedrijfjes. Het was een karakteristiek gebied. Eind jaren zestig werd het gesloopt om plaats te maken voor een in die tijd modern, overdekt, betonnen winkelcentrum. Destijds het toonbeeld van vooruitgang en ambitie. Maar nu zitten we bij wijze van spreken ‘met de gebakken peren’. Want het gebied heeft zijn aantrekkingskracht volledig verloren.”

In de nieuwe Ruimtelijke Visie Broerenkwartier komen de oorspronkelijke historische structuren terug. Rots: “Daar is de ChristenUnie blij mee. In de karakteristieke straatjes van weleer zat de menselijke maat. Die moet weer terug in het gebied. Ook accepteren we geen dichte achterkant-gevels meer. We willen dat elke gevel een uitnodiging is. Daardoor worden de aanlooproutes via de stegen aantrekkelijker. Bovendien moet de prachtige uitstraling van de Thorbeckegracht meer onderdeel worden van de beleving het Broerenkwartier.”

Er zijn verschillende initiatieven van ondernemers in het gebied. Zo is er ondermeer een plan om de winkelpanden van Xenos tot ’t Kruidvat te slopen. Op die plek kunnen dan huizen worden gebouwd, in de sfeer van weleer. De ChristenUnie wil dat de gemeente dit plan en de andere initiatieven serieus gaat onderzoeken en een kans van slagen biedt. Zo maken we samen het Broerenkwartier weer tot een karakteristiek deel van onze historische binnenstad!

Reacties op 'Broerenkwartier krijgt nieuwe aantrekkingskracht'