Water centraal tijdens ledenavond: van overlast naar kansen

Logo CU Zwolle 2022.png
Door Team ChristenUnie Zwolle op 16 februari 2024 om 13:00

Water centraal tijdens ledenavond: van overlast naar kansen

ChristenUnie Zwolle hield woensdagavond 7 februari een ledenavond. ‘Water’ was hét thema dat alle inbreng met elkaar verbond. Jos Schouten kon alle aanwezigen boeien met zijn kennis en ervaring over water en klimaat. Samen met onze wethouder Gerdien Rots keek hij terug op de hoogwaterperiode rond de jaarwisseling, waarbij de stadsgrachten tot de randen waren gevuld.

Daarbij werd onze stad geplaatst ten opzichte van de wijde omtrek. Een hoogwaterpiek in Zwolle kan veroorzaakt worden door neerslag die valt in Salland en zelfs in Twente. Dat betekent dan ook dat we dáár naar kansen moeten zoeken om water vast te houden, om zo benedenstrooms waterpieken af te vlakken, was een belangrijke boodschap.

In de afgelopen zomers zagen we juist het andere uiterste van klimaatverandering: langdurige droogte en watertekorten. Ook Vitens luidt de noodklok omdat de drinkwatervoorraden ontoereikend zijn.

Er kwam een levendig gesprek op gang. Wat is nu het Christenunie-geluid bij al deze vraagstukken? Hoe richten we onze stad en provincie klimaatbestendig in? Hoe kunnen we drinkwater besparen en nieuwe drinkwatervoorraden creëren? Wat betekent dit allemaal voor burgers en bedrijven? Wat mag het kosten? Wat is de rol van het waterschap bij al deze ontwikkelingen?

Hevige regen en langdurige droogte worden heel gewoon, werd andermaal vastgesteld. Dat betekent dat we op een andere manier moeten leren samenleven met water. Wat we nu ervaren als overlast, moeten we omdenken naar nieuwe kansen.

Labels: , , , ,