ChristenUnie blij met intrekken bezuinigingen op sport

Zwolle stad

De ChristenUnie is blij dat de bezuiniging op sport wordt stopgezet nu het economisch beter gaat. Tijdens de begroting voor 2018 werd een motie, mede ingediend door de ChristenUnie, aangenomen waardoor besloten werd af te zien van verdere bezuinigingen.

De bezuiniging kwam voort uit de 14 miljoen die het nieuwe college bij de start in 2014 moest realiseren. Ook sport moest bijdragen aan deze enorme uitdaging. Er werd ingezet op een bezuiniging op sport van € 900.000.-, te realiseren in drie jaar (2016-2018). De laatste € 300.000.- in 2018.

Voorafgaand aan de begroting voor 2018 had het college aangegeven dat zij geen kans ziet om deze bezuiniging in 2018 te realiseren. Dat zou alleen kunnen door tariefsverhogingen en het stoppen met subsidiëren van de binnensportaccommodaties. Ook gaat dit ten koste van het sportparkmanagement. Terwijl de sportmanager juist, op initiatief van de ChristenUnie, gekomen is om de verenigingen bij hun opgaven te helpen.

ChristenUnie raadslid Jolien Elshof: ‘Nu het beter met de Zwolse financiën gaat wilden wij dat deze bezuiniging helemaal van tafel zou gaan. Verdere tariefsverhogingen zijn onwenselijk;  daarmee kan de vitaliteit van de sportverenigingen in het gedrang komen, we vragen immers veel van sportverenigingen in hun maatschappelijke rol en zetten er ook op in om deze rol te versterken. Zo wil de ChristenUnie dat aangepast sporten voor Zwollenaren met een beperking bij alle sportverenigingen mogelijk wordt’.

De ChristenUnie is er wel voorstander van dat gestreefd wordt naar efficiëntie. We willen ook dat sportverenigingen daartoe meer samenwerken. Dat betekent gebruik maken van elkaars expertise en accommodaties. Elshof: ‘Gelukkig zien we ook al veel mooie ontwikkelingen op dit gebied. Sportverenigingen vinden elkaar steeds meer in het gezamenlijk oplossen van de knelpunten. Ook zien we mooie initiatieven waarbij de sportverenigingen samenwerken met scholen en bewegingsactiviteiten voor ouderen organiseren of daarvoor accommodaties ter beschikking stellen’.

Reacties op 'ChristenUnie blij met intrekken bezuinigingen op sport'