ChristenUnie wil dat inclusief beleid oog houdt voor mensen

IMG-20171123-WA0034 (2)

De ChristenUnie wil dat inclusief beleid vooral oog heeft voor mensen. De gemeenteraad debatteerde recent over een kritisch rapport van de Zwolse rekenkamer over de gevolgen van dat inclusieve beleid. Met het inclusieve beleid verdwenen de aandacht voor specifieke doelgroepen. Ook was er geen specifieke ambtenaar en wethouder meer eindverantwoordelijk en werden subsidies op zelforganisaties afgebouwd.

De rekenkamercommissie onderzocht de gevolgen daarvan. Het rapport laat zien dat daardoor niet alle doelgroepen bereikt worden en dat er te weinig cultuursensitiviteit is in het stadhuis. De ChristenUnie is met de rekenkamer kritisch op de gevolgen en vindt dat de gemeente werk moet maken van de uitvoering van onze motie om maatjes voor elke statushouder te realiseren, dat goede burgerinitiatieven ondersteund moeten worden en vroegsignalering versterkt moet worden.

Raadslid Wietse de Boer: ‘om inclusief beleid te voeren, waarin ieder mens telt, is een betrokken houding nodig die gericht is op inwoners en gemeenschappen’. Het beleid moet gericht zijn op de leefwereld van mensen. We constateren dat dat nu niet in alle situaties zo is. Dat is ernstig omdat mensen daardoor hun vertrouwen in de overheid kunnen verliezen.

De ChristenUnie wil dat de gemeente in gesprek gaat met sleutelfiguren uit de gemeenschappen en projecten zoals ‘welkom in de wijk’ ondersteunt en faciliteert. De Boer: ‘we moeten niet wachten totdat er problemen ontstaan maar in gesprek met mensen komen tot de specifieke aanpak die nodig is. Wij zien net als het college een belangrijke rol voor het wijkteam, maar dan vooral door contact te hebben met alle initiatieven in de wijk’.

Reacties op 'ChristenUnie wil dat inclusief beleid oog houdt voor mensen'