College en studenten in actie tegen te hoge huurprijs voor kamers

Appartement Dieze Oost

De gemeente Zwolle gaat bij de woningcorporaties in de stad checken of er sprake is van te hoge huurprijzen en roept studenten op datzelfde te doen als ze huren bij particuliere verhuurders. Dat zegde het college van burgemeester en wethouders toe na mondelinge vragen van de ChristenUnie-fractie. Uit een rondgang van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) bleek dat studenten in Zwolle gemiddeld bijna €100 per maand teveel betalen.

ChristenUnie-raadslid Johannes de Vries benadrukt dat de ChristenUnie wil dat Zwolle werk maakt van het binden van studenten aan de stad: "De levendigheid, de dynamiek en de ontwikkeling die jonge mensen met zich meebrengen, vinden we belangrijk voor Zwolle." De ChristenUnie-fractie schrijft in samenwerking D66, GroenLinks, PvdA en VVD dan ook aan een initiatiefvoorstel om studentenstad Zwolle te versterken.

De Vries: "Eén van de onderdelen waar we bij het versterken van onze studentenstad zeker aandacht aan moeten geven, is de huisvesting. Studenten die hier wonen, zien meer van Zwolle, zijn beter in staat deel te nemen aan het maatschappelijke leven en kunnen zich aan de stad hechten. Te hoge huurprijzen zijn dan een drempel. Nu gaat de gemeente primair natuurlijk niet over huurprijzen. Toch vindt de ChristenUnie dat de gemeente een rol heeft bij het zorgen voor goede, betaalbare huisvesting voor studenten."

De ChristenUnie vroeg het college wat zij gaat doen om te hoge huurprijzen voor studenten tegen te gaan. Het college zegde toe de uitkomsten van de rondgang van de LSVb bespreekbaar te maken met de corporaties om te verifiëren op de huurprijzen voor de corporatiewoningen voldoen aan de maximale huurprijzen volgens het puntensysteem dat bestaat voor de verhuur van kamers.

In het geval van huur van particuliere verhuurders is dat ingewikkelder. Daarom roept het college studenten op de online huurprijscheck te doen. Mocht de huurprijs te hoog liggen, dan kan via het Studenten OverlegOrgaan Zwolle (SOOZ) ondersteuning worden aangevraagd om de huurprijs naar beneden te brengen.

Desgevraagd liet het college weten met het SOOZ te kijken of en hoe deze ondersteuning versterkt moet worden en hoe het bewustzijn onder studenten van de rechten met betrekking tot de maximale huurprijs kan worden vergroot.

Reacties op 'College en studenten in actie tegen te hoge huurprijs voor kamers'