Zwolle stad

Zwolle krijgt een beperkte verruiming van de hoeveelheid koopzondagen en het aantal supermarkten dat op zondag open is. Er komen 15 in plaats van 12 koopzondagen en meer supermarkten mogen op zondag de deuren tussen 13:00 en 17:00 uur openen. Daarmee sluiten ze aan op de openingstijden van winkels tijdens koopzondagen en ontstaat er een betere spreiding over de stad, zodat het supermarktbezoek zich niet op enkele locaties concentreert. Het college van burgemeester en wethouders wil met deze beperkte verruiming duurzame afspraken maken die aansluiten op de verschillende wensen in de stad en in de gemeenteraad.

Voor het voorstel lijkt brede steun in de stad en gemeenteraad, omdat het rekening houdt met zowel de wens van een deel van de Zwollenaren om op zondag te winkelen, als met het bijzondere karakter van de zondagen. De ChristenUnie begrijpt het voorstel van het college voor de nieuwe regels met betrekking tot zondagsopenstelling.

Fractievoorzitter Gerdien Rots: “De zondagsrust is voor de ChristenUnie in Zwolle een groot goed en een waardevol, gezamenlijk moment voor bezinning, ontmoeting en ontspanning. Een verruiming van de zondagsopenstelling is dan ook niet mijn persoonlijke ideaal. Tegelijkertijd hechten we als ChristenUnie waarde aan afspraken die ook op langere termijn duurzaam zijn en passen bij de diverse stad die Zwolle is. Het voorstel dat het college nu doet, lijkt goed rekening te houden met de verschillende wensen en belangen in de stad. Daarmee neemt het college haar verantwoordelijkheid om te zoeken naar wat het beste past bij de verschillende belangen en wensen in onze stad. Na het doorlopen van een zorgvuldig proces, waar we leden en stemmers van de ChristenUnie bij betrokken hebben, willen we ook als ChristenUnie delen in die verantwoordelijkheid en geven we steun aan dit voorstel voor een beperkte verruiming van winkelopenstelling op zondag. We hopen daarmee duurzame afspraken te maken over de balans tussen reuring en rust in onze stad.”

Lees hier de brief aan de leden van de ChristenUnie

Reacties zijn van harte welkom via jolien@christenuniezwolle.nl.

Reacties op 'Beperkte verruiming koopzondagen; nieuwe balans met respect voor bijzondere karakter van zondag'