'Predikers die aanzetten tot haat buiten de deur houden'

Ghulzar e Madina-moskee

De ChristenUnie wil dat de gemeente Zwolle met moskeeën meedenkt over het buiten de deur houden van predikers die aanzetten tot haat, een aanval doen op geloofsvrijheid en een risico zijn voor de openbare orde en veiligheid. Dat schrijft gemeenteraadslid Johannes de Vries in schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders naar aanleiding van een ongewenst bezoek van een radicale moslimleider aan een Zwolse moskee.

Afgelopen zaterdag werd de Ghulzar e Madina-moskee verrast met een ongewenst bezoek van de radicale moslimleider Mohammed Anas Noorani Siddiqui uit Pakistan, schrijft De Stentor. In de krant laat het bestuur van de Zwolse moskee weten niet geassocieerd te willen worden met de haatoproepende en beledigende uitspraken die van de imam zijn opgetekend en daarom niet gediend was van het bezoek. Noorani zou organisator zijn van de felle protesten rond de Deense cartoons in 2006 en de doodstraf bepleiten voor wie Mohammed beledigt. De radicaal-islamitische beweging waar Noorani voorman van is ondertekende onder meer een fatwa over de vorming van een ‘islamitisch front ter bestrijding van joden en kruisvaarders’.

"Het incident van afgelopen zaterdag staat niet op zichzelf," stelt de Vries. "Al in 1998 veroorzaakte de vader en voorganger van Noorani onrust bij een bezoek aan Zwolle. Dat bezoek leidde er uiteindelijk toe dat Zwolse moslims die het niet met de radicale lijn van vader Noorani eens waren, uit hun eigen moskee werden gezet." De Zwolse imam Goelab vroeg zich toen hardop af of Noorani sr. echt van hen verlangde dat zij vrienden en familieleden "doden of anderszins kapotmaken". In 2006 was het de beurt aan zijn zoon, de huidige radicale moslimleider Mohammed Anas Noorani Siddiqui, om Nederland te bezoeken. Ook dat bezoek veroorzaakte onrust.

De Vries: "Dat Noorani afgelopen zaterdag zich onaangekondigd in de Zwolse moskee liet zien, is dan ook niet alleen onwenselijk, maar ook een signaal dat de familie Noorani mogelijk grip wil houden op Zwolse moslims. Dat baart me zorgen. Radicalisering is een belangrijke veiligheidsopgave voor de gemeente Zwolle. In dat licht moet de Ghulzar e Medina-moskee er op kunnen rekenen dat de gemeente haar ondersteunt bij het buiten de deur houden van predikers die aanzetten tot haat, een aanval doen op geloofsvrijheid en een risico zijn voor de openbare orde en veiligheid."

Het Zwolse gemeenteraadslid stelt in zijn schrijven aan het college van burgemeester en wethouders de volgende vragen:

1. Was het college op de hoogte van de mogelijke komst van Mohammed Anas Noorani Siddiqui naar Zwolle?
  2. Is er tijdens of na het bezoek contact geweest tussen de gemeente en/of de politie met de Ghulzar e Medina-moskee over het ongewenste bezoek?
  3. Zijn er signalen dat dergelijke bezoeken vaker voorkomen in Zwolle?
  4. Is het volgens het college zinvol om in het contact met de moskeebesturen in Zwolle in te gaan op de vraag hoe om te gaan met dergelijke ongewenste bezoeken van radicale moslimleiders aan moskeeën?

Foto: Google Maps

Reacties op ''Predikers die aanzetten tot haat buiten de deur houden''