ChristenUnie vraagt aandacht voor zelfstandig ondernemers

ondernemer

De gemeente Zwolle gaat goed in de gaten houden hoe het gaat met zelfstandig ondernemers, waaronder de verwachte groep nieuwe zelfstandig ondernemers die uit de participatiewet uitstromen. Bovendien spant de gemeente zich in om hen waar nodig te ondersteunen. Dat is het resultaat van een motie die de ChristenUnie afgelopen maandag indiende.

De participatiewet is één van de nieuwe verantwoordelijkheden van de gemeente. Gemeenten moeten er - in plaats van het Rijk - voor zorgen dat mensen die kunnen werken ook aan het werk komen, ook als zij maar gedeeltelijk in staat zijn om arbeid uit te voeren.

Maandag nam de gemeente het voorstel over de invulling van de participatiewet in Zwolle aan. In dat voorstel worden verschillende mogelijkheden om uit de participatiewet naar werk uit te stromen benoemd. Zo staat beschreven hoe mensen zonder werk bijvoorbeeld naar zelfstandig ondernemerschap worden begeleid.

"Dat is een mooie manier om weer aan het werk te komen," vindt ook ChristenUnie-raadslid Johannes de Vries. "Tegelijkertijd weten we dat veel zelfstandig ondernemers het momenteel moeilijk hebben. Zij hebben wel werk, maar niet voldoende inkomen. De armoede onder zelfstandig ondernemers is de laatste jaren steeds gegroeid."

Dat was voor de ChristenUnie reden om een motie in te dienen die het college van burgemeester en wethouders oproept om te monitoren hoe het met zelfstandig ondernemers gaat, waaronder dus die groep nieuwe zelfstandig ondernemers uit de participatiewet. Bovendien vraagt de motie van het college om in de communicatie naar buiten toe aandacht te (blijven) geven aan de mogelijke ondersteuning van zelfstandig ondernemers en in beeld te brengen waar extra steun nodig is.

VVD, D66, Swollwacht en de Partij van de Arbeid dienden de motie mee in. Ook de overige partijen in de gemeenteraad steunden de motie, zodat die unaniem werd aangenomen.

Reacties op 'ChristenUnie vraagt aandacht voor zelfstandig ondernemers'