Professionals, cliënten en vrijwilligers samen om tafel

CU Saloon

De ChristenUnie heeft in voorbereiding op de debatten over de participatiewet, jeugdzorg en WMO de afgelopen weken drie ‘CU Saloons’ georganiseerd. Eerder vond al een CU Saloon over sociale wijkteams plaats. Het idee: eens niet als politici alleen met professionals, cliënten of vrijwilligers praten, maar ze samen aan tafel zetten. Dat moet meer en beter afgewogen inzichten geven.

In totaal bezochten zo'n 50 verschillende mensen de drie meest recente CU Saloons. Zij hebben allen op hun manier met één van de thema's te maken waar nu nog het Rijk of de provincie verantwoordelijk voor is, maar straks de gemeenten.

Participatiewet

In de CU Saloon (klinkt als 'see you soon', maar geeft met 'saloon' ook iets weer over de informele sfeer die het heeft en ‘CU’ staat voor ‘ChristenUnie’) over de participatiewet stonden drie dilemma’s centraal. Zo werd er gesproken over het belang van een persoonlijk netwerk, waarbij werd opgemerkt dat ook het sociaal wijkteam een rol heeft bij het organiseren van een netwerk rond Zwolse kwetsbaren. Op een andere plek spraken de aanwezigen over de grootte van het budget voor de participatiewet. Het derde dilemma draaide deze avond om de verschillende mensen die met de participatiewet te maken krijgen.

Volgens ChristenUnie-raadslid Johannes de Vries zijn de uitkomsten van de CU Saloons soms direct bruikbaar in de raadszaal: “Het gesprek wees me er nog maar een keer op dat Zwollenaren op iedere trede van de zogeheten participatieladder aandacht en maatwerk verdienen. Dat ga ik in het debat hierover dan ook benoemen.’

Jeugdzorg

Wietse de Boer, eveneens ChristenUnie-raadslid, onderstreept die conclusie. “Door te kunnen luisteren naar zo veel verschillende mensen uit de praktijk, krijg je veel gevoel bij de ambtelijke stukken.” Tijdens de CU Saloon over ‘zijn’ onderwerp jeugdzorg gingen bevlogen professionals, betrokken ouders en andere ‘experts’ met elkaar de diepte in aan de hand van vooraf geformuleerde dilemma’s over bijvoorbeeld de regie van ouders en de inzet op preventie. Bovendien werd de vraag gesteld of de jeugdzorg wel of niet in het sociale wijkteam zou moeten.

De Boer: “Na de bijeenkomst mailde nog een aantal aanwezigen hoeveel energie ze van hun gesprekken kregen. Sommigen vonden dit gesprek zoveel meerwaarde hebben dat ze ons, raadsleden, vaker gaan bestoken met ideeën. Dat moedig ik natuurlijk alleen maar aan!”

WMO

Raadslid Michiel van Willigen was aanwezig bij de CU Saloon over de WMO. Volgens hem geven de verhalen van vrijwilligers, professionals en cliënten een goede inkijk op de praktijk en zijn daarmee belangrijk bagage voor de debatten die de raad over de decentralisaties voert. "Naast bezuinigen is  de decentralisatie van het Rijk naar gemeenten gedreven door een visie dat zorg en welzijn beter dichtbij georganiseerd kunnen worden," licht Van Willigen toe. "Daar kan beter ingeschat worden wat  cliënten nodig hebben en kunnen informele netwerken worden verstevigd. In de CU Saloon hoorde ik meerdere voorbeelden. Ik denk aan een vrouw die gepusht wordt een dubbel aantal uren huishoudelijke hulp af te nemen. Maar ook aan het verhaal van iemand voor wie zonder overleg de benodigde dagbesteding wordt ontzegd."

De ChristenUnie wil dat de beweging van het Rijk naar gemeenten door wordt gezet naar gemeenschappen, in buurt, kerk, of sportvereniging. "Daar is de onderlinge betrokkenheid het sterkst en willen mensen wat voor elkaar doen. We willen inzetten op het versterken van het individu in de context van zijn of haar eigen sociale netwerk.

Reacties op 'Professionals, cliënten en vrijwilligers samen om tafel'