ChristenUnie verwacht geen groen licht voor tweede coffeeshop Assendorp

Mogelijke locatie coffeeshop

De ChristenUnie kan zich niet voorstellen dat de gemeente Zwolle toestemming geeft voor het openen van een coffeeshop aan de Assendorperstraat 6. Vorige maand heeft een ondernemer de benodigde vergunning bij de gemeente aangevraagd. De ChristenUnie rekent erop dat de gemeente Zwolle deze aanvraag zal afwijzen.

In Zwolle zijn momenteel vier coffeeshops, terwijl er maximaal vijf zijn toegestaan. Het is daarom het goed recht van een ondernemer om een vergunning aan te vragen, al is de locatie volgens de ChristenUnie erg ongelukkig gekozen.

Locatie ongeschikt

Het pand waar de coffeeshop zou moeten komen ligt in de eerste plaats hemelsbreed maar iets meer dan 200 meter van een basisschool af. Bovendien biedt de locatie nauwelijks goede gelegenheid om auto’s te parkeren of fietsen te stallen. De kans dat hierdoor verkeersoverlast ontstaat is volgens de ChristenUnie-fractie groot. Tot slot zit er al een coffeeshop op een paar minuten lopen van het pand aan de Assendorperstraat.

Vooral om de eerste twee redenen is een extra coffeeshop op de voorgestelde plek in Assendorp volgens de ChristenUnie onmogelijk. In het drugsbeleid staat dat de minimale afstand tussen een coffeeshop en scholen 250 meter moet zijn en er geen (verkeers)overlast mag zijn die groter is dan bij een gemiddeld horecabedrijf.

Nadelen van drugs

De ChristenUnie wil in Zwolle oog houden voor de nadelen van coffeeshops en het gebruik van drugs, zoals de invloed op de ontwikkeling van jonge Zwollenaren. De ChristenUnie stelt daarom onder meer voor coffeeshops onder schooltijd dicht te houden, om het stoned in de klas zitten tegen te gaan.

Reacties op 'ChristenUnie verwacht geen groen licht voor tweede coffeeshop Assendorp'