ChristenUnie deelt zorgen over toekomst Inloophuis De Bres

Inloophuis de bres

Het voortbestaan van Inloophuis De Bres staat op de tocht. Gevolg is dat De Bres misschien in maart al de deuren moet sluiten. ChristenUnie Zwolle hecht een groot belang aan de functie die De Bres vervult in Zwolle. Daarom heeft ons raadslid Wietse de Boer samen met collega’s van andere partijen vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders.

Zeker in deze coronatijd met lange wachtlijsten in de zorg en specifiek ggz is een laagdrempelige inloopplek als De Bres van grote waarde. Naast ontmoeting en activiteiten zorgen de vele vrijwilligers voor aandacht, hulp en doorverwijzing. De gemeente waardeert het werk van De Bres en heeft dat meerdere keren onderstreept.

In 2018 verkeerde De Bres in een vergelijkbare situatie. ChristenUnie en CDA trokken toen ook aan de bel. Daarop volgde een toezegging van de wethouder voor een snelle en goede oplossing. Het is spijtig te constateren dat de Bres opnieuw in dezelfde situatie is terechtgekomen.

De Bres is inmiddels wel in gesprek met de gemeente. Wietse: “De tijd dringt nu. Waarom is er niet eerder voorgesorteerd op de huidige situatie? Zeker met de ervaring van 2018 in het achterhoofd.” Hij oppert dat de gemeente nu desnoods een overbruggingskrediet kan verstrekken. Dit zou kunnen totdat duidelijk is of De Bres aanspraak maakt op subsidie voor het plan Sociale Activatie en herstel.

Naast meerdere vragen aan het College willen Wietse en de andere bezorgde raadsleden vooral weten hoe dit soort nijpende situaties in de toekomst voorkomen kunnen worden.

Reacties op 'ChristenUnie deelt zorgen over toekomst Inloophuis De Bres'