Gerichte aanpak nodig voor lachgas

Lachgas.jpg

De schadelijke effecten van het lachgasgebruik worden steeds duidelijker. Flauwvallen, verlammingsverschijnselen en zelfs een dwarslaesie. De ChristenUnie Zwolle ziet het gebruik van lachgas dan ook als een serieus probleem voor onze samenleving. Daarom steunt de fractie de gerichte aanpak van het Zwolse college om met preventie én handhaving het gebruik van lachgas aan te pakken.  Tegelijkertijd snapt woordvoerder Wietse de Boer niet dat Minister Grapperhaus blijft treuzelen met een landelijk wettelijk verbod, dat hij telkens voor zich uit blijft schuiven.

Verschillende gemeenten zijn het wachten op de CDA-minister beu en voeren een verbod in via een algemeen plaatselijke verordening (apv). Dat líjkt een oplossing, maar is het feitelijk niet vindt Wietse de Boer: “Een lokaal verbod zou niets extra’s toevoegen aan wat nu al mogelijk is via de huidige handhaving in Zwolle”, zegt het raadslid dat weg wil blijven van symboolpolitiek. “ik vind het nogal bizar dat nota bene de lokale CDA-fractie in Zwolle zo aandringt op deze symbolische oplossing, terwijl hun eigen minister in Den Haag het landelijk verbod maar blijft uitstellen.”

De gemeente laat een onderzoek doen naar het middelengebruik onder jongeren. Wietse de Boer: “We kijken reikhalzend uit naar de uitkomsten van dat onderzoek. We weten dat er in Zwolle van alles gaande is in de drugswereld en dat het gebruik op steeds jongere leeftijd begint. In Zwolle is momenteel de designerdrugs 3-mmc erg gewild." Wietse de Boer wil dat de gemeente op basis van de resultaten van het onderzoek komt met een gerichte en effectieve preventie-aanpak. Zodat onze Zwolse jongeren weerbaar worden en blijven voor overmatig en onveilig middelengebruik. Wietse: “Iedereen die ons nu al meer inzicht kan geven is welkom. Ik hoor graag meer verhalen uit de stad, van bijvoorbeeld hulpverleners en jongerenwerkers.”

Reacties op 'Gerichte aanpak nodig voor lachgas'