Fractie brengt veelkleurig gezelschap samen in jeugdhulp-vergadering

jeugdhulp.png

‘It takes a village to raise a child’. Een Afrikaans gezegde dat voor de Zwolse fractie helemaal de lading dekt in haar visie op Jeugd en Jeugdhulp. Vanuit die opvatting hield de fractie voor het paasweekend een brede themavergadering met betrokkenen en deskundigen uit het werkveld rondom jeugd. Dat ook deze vergadering digitaal werd belegd, leek gezien het grote aantal deelnemers geen belemmering om deel te nemen.

Naast fractieleden en betrokkenen waren drie deskundigen uitgenodigd. Ronald Buitenhuis (beleidsadviseur en coördinator Jeugd gemeente Zwolle), Arie de Wit bestuurder (Openbaar Onderwijs Zwolle en kartrekker werkgroep passend onderwijs) en Corina van de Eenennaam (Deltion Jongeren Team) leverden als experts een waardevolle bijdrage. “We hebben deelnemers uit verschillende divisies uitgenodigd, mensen ook die elkaar nooit eerder spraken. Dat is ook waar de Zwolse ChristenUnie voor staat, als netwerkorganisatie. Daarbij halen wij jeugd-vraagstukken naar een politiek niveau. Maar we willen het zo snel mogelijk weer in de maatschappij trekken”, vertelt burgerraadslid Job Looijenga die de vergadering voorzat.

Plenair maar ook in kleinere groepen is doorgesproken over de jeugd-hervormingen binnen het Sociaal Domein. Een belangrijk onderdeel ligt daarbij in het normaliseren; jongeren ondersteuning bieden in hun normale omgeving van gezin en school. “Ook de tekorten in de Jeugdzorg zijn voor de ChristenUnie reden om de hervorming met kracht door te zetten. Via de normalisering wordt gewerkt aan de versterking van de sociale basis, het gewone samenleven. Hierdoor kunnen we schaarse professionele zorg beschikbaar te houden voor de kinderen en jongeren die daarop aangewezen zijn”, noemt raadslid Jacob Raap als belangrijke boodschap van de avond.

Van ‘reparatie naar relatie’ klonk in een ander gesprek. Over de blijvende zoektocht bij de hulpvraag van jongeren: is het werkelijk een grote hulpvraag, of gaat achter die hulpvraag vooral een zoektocht naar contact schuil.
Jeugd-wethouder Michiel van Willigen zat in een derde groep waar de verbinding met jongeren op het voortgezet onderwijs een belangrijk gespreksonderwerp was. Hij haalde onder meer de afspraak aan die hij met primair en voortgezet onderwijs heeft staan: “het maakt niet uit hoe, maar leerlingen moeten in beeld blijven, desnoods door gewoon bij hen thuis aan te bellen.”

Job Looijenga kijkt tevreden terug op alle inzichten en ideeënwisselingen donderdag. “Als ChristenUnie zitten we bepaald niet stil, ook al hebben we geen fysieke vergaderingen. Voordeel van deze digitale thema-vergaderingen is overigens dat we ook sprekers kunnen krijgen die anders niet zouden deelnemen vanwege tijd en afstand. Wellicht biedt dit kansen voor toekomst waarin we fysiek en digitaal vergaderen kunnen combineren.”

Reacties op 'Fractie brengt veelkleurig gezelschap samen in jeugdhulp-vergadering'