Tekenen manifest bij artikel juni 2019.jpg

De verkiezingen voor het Europese Parlement liggen inmiddels al weer achter ons. “Het was erg leuk om met Klariska ten Napel, onze eigen Zwolse kandidaat, campagne te voeren,” vond Gerdien Rots. “Klariska zet zich vol passie in om moderne slavernij tegen te gaan. In een gezamenlijk statement verklaarden de Zwolse en Europese fractie van de ChristenUnie dat we ons inzetten om de samenwerking in Europees verband te verbeteren bij het tegengaan van mensenhandel.” In dat statement staan de volgende actiepunten:

- We stimuleren de consumptie van Fair Trade producten

- We maken afspraken over Circulair Ondernemen en eerlijke handel, zodat hiervoor in alle Europese landen dezelfde maatstaven gelden

- We vergroten de inspanningen om de winning, productie en verwerking van grondstoffen en energie in Europa en mondiaal te verduurzamen

- We willen de controle op de productieketen van kleding intensiveren om daarmee uitbuiting van mens en natuur te voorkomen

-  We zetten ons in om de afstand van producent naar consument te verkorten en de productie van streekgebonden voedsel te stimuleren.

In de campagne merkten we dat er best veel vragen leven over de lijstverbinding met de SGP en de samenwerking met de Europese fractie waarin ook allerlei andersdenkende politici vertegenwoordigd zijn. Mede daardoor brachten er minder Zwollenaren (537 om precies te zijn) hun stem uit op de ChristenUnie, dan bij de EP-verkiezingen in 2014. Dat is voor ons reden om de vragen die leven bij onze kiezers serieus onder de aandacht te brengen bij het hoofdbestuur van de partij. We vragen het bestuur om een zorgvuldige analyse van de verkiezingscampagne en –uitslag te maken, zodat er een goede evaluatie kan komen. We staan open voor uw gedachten hierover, dus neem gerust contact op om die met ons te delen!

Gerdien Rots
fractievoorzitter

Reacties op 'ChristenUnie Zwolle maakt gezamenlijk statement met EU kandidaten in het tegengaan van mensenhandel'