Een stevige zienswijze tegen het luchthavenbesluit Lelystad

airport-lelystad

De gemeenteraad van Zwolle debatteerde over het luchthavenbesluit Lelystad dat eind november verwacht wordt. Het  Zwolse college zal tezamen met de provincie en de regio een zienswijze indienen tegen. Onze woordvoerder Jolien Elshof benadrukte hoe de intensieve samenwerking tussen de regiogemeenten en provincie vruchten afgeworpen heeft.

Jolien Elshof: “De ChristenUnie Zwolle heeft intensief contact met onze Tweede Kamer woordvoerder Eppo Bruins gehad en dit resulteerde in een nieuwe onafhankelijke MER (milieueffectrapportage), uitstel van de opening tot 2020 en een belevingsvlucht.”

Zo stonden Eppo Bruins en Jolien Elshof samen met de bewoners van Stadshagen op 30 mei van dit jaar aan de rand van Stadshagen te luisteren naar de belevingsvlucht. Daar werden inderdaad op sommige plekken een aantal waarden gemeten die enkele decibellen boven het gerapporteerde niveau liggen. En vergis je niet: Elke vermeerdering met 3 decibel is een verdubbeling van het geluidsniveau.

Elshof: “Dat moet dan ook aan de orde gesteld in de op te stellen zienswijze van ons college, evenals de volgorde der dingen: eerst garanties voor blijvend hoger vliegen, dan pas de opening van Lelystad Airport. Wij willen dat de bewoners geen onaanvaardbare overlast ervaren van Lelystad Airport, daar blijven wij ons voor inspannen. Er ligt nu een belangrijke taak bij de colleges en de provincie om een stevige zienswijze op te stellen”.

Reacties op 'Een stevige zienswijze tegen het luchthavenbesluit Lelystad'