Walk for Women: ‘Opkomen voor slachtoffers van moderne slavernij’

Walk for women

Donderdag 8 maart was het Internationale Vrouwendag. Voor de ChristenUnie was dat een goede aanleiding om moderne slavernij aan de kaak te stellen met de ‘Walk for Women’ door de Zwolse Binnenstad. Dat het een koude en natte avond was deerde de aanwezige bezoekers niet. Want het verhaal van Jane Lasonder, schrijfster van het Boek “Rood Licht”) was schokkend. Op beeldende en pijnlijke wijze beschrijft zij hoe het leven van veel meisjes in achterkamertjes of achter de ramen eruit ziet.

ChristenUnie raadslid Jolien Elshof: "opnieuw ben ik geschrokken door het echte verhaal achter illegale prostitutie en mensenhandel. Ook in onze stad zijn er ernstige misstanden achter voordeuren die we vaak niet zien. Ik ben er nog meer van overtuigd dat wij als ChristenUnie op moeten komen voor de slachtoffers van mensenhandel. Ik ben dankbaar dat zoveel vrouwen, maar ook mannen dat donderdagavond deden"!

De Zwolse ChristenUnie vraagt continu aandacht voor het onderwerp, licht fractievoorzitter Rots toe: "recent hebben wij kunnen regelen dat een coördinator mensenhandel in Zwolle wordt aangesteld, omdat er meer aandacht moet komen voor de misstanden die er zijn". Een jaarlijkse monitor is daarbij een eerste stap. Daardoor wordt de omvang van het probleem helderder en kunnen er gerichte maatregelen worden genomen.

Landelijk zet de ChristenUnie in op het terugdraaien van legalisering van prostitutie. Omdat legalisering niet voor minder mensenhandel zorgt maar deze juist faciliteert! Stieneke van der Graaf, 2e Kamerlid voor de ChristenUnie, liep mee met de wandeling en sloot deze af door te vertellen over de landelijke aanpak zoals de invoering van het pooierverbod, strafbaarstelling van de klant, het versterken van de strafrechtelijke aanpak en veilige opvang voor slachtoffers van loverboys, pooiers en mensenhandelaren.

Onderweg maakte Klarisca ten Napel van Perspectief Internationaal (Jongerenorganisatie van de ChristenUnie) de aanwezigen bewust over wat je koopt en hoe dat wellicht tot stand is gekomen. Door Dikkie van Gijssel en Stephanie Uringa van het Leger des Heils werd verteld welke opvangvoorzieningen er in Zwolle zijn.

Het was een zinvolle, bewogen avond. Een avond die stil maakt maar tevens oproept tot actie en gebed!
Meer over het boek van Jane Lasonder vindt u hier.

Reacties op 'Walk for Women: ‘Opkomen voor slachtoffers van moderne slavernij’'