Meer maatwerk bij huishoudelijke hulp

Sassenpoort

De ChristenUnie is blij met het extra maatwerk dat mogelijk wordt binnen de huishoudelijke hulp. Door het geld voor de huishoudelijke hulp toeslag voortaan alleen nog via een maatwerkregeling te besteden, komt het geld gerichter bij de mensen terecht die dat ook echt nodig hebben.

Om dat maatwerk beter mogelijk te maken, ontvangen zorgorganisaties tijdelijk een hogere tariefprijs.

ChristenUnie-raadslid Wietse de Boer: “Er komt daardoor bijvoorbeeld ruimte om een paar keer jaar een extra schoonmaak te houden. Dat maatwerk is nodig en daar moeten we dan ook ruimte aan bieden. We kregen signalen dat dat nog niet overal vanzelfsprekend is.”

De Boer is daarom ook kritisch richting de organisaties die nu extra budget krijgen. “We zien dat sommige aanbieder werk maken van innovatie en de cliënt centraal stellen. In het belang van die cliënt stemmen we dan ook in met het voorstel voor de tijdelijk verhoogde tariefprijs. Maar we zien ook dat een deel van de aanbieders soms slechte kwaliteit levert of weinig servicegericht zijn. Dat moet anders.”

Omdat er op de achtergrond al wordt gewerkt aan nieuwe arrangementen tussen individuele begeleiding en huishoudelijke hulp komt innovatie volgens de ChristenUnie wel meer in beeld. De Boer: “Maar wij blijven scherp in de gaten houden of de cliënt centraal blijft staan en de organisaties ook echt werk maken van innovatie.”

Reacties op 'Meer maatwerk bij huishoudelijke hulp'