Zwolle onderzoekt werkdruk vrijwilligers

Sassenpoort

De gemeente Zwolle gaat bekijken wat het gevolg is van de komst van vluchtelingen voor de belasting van lokale vrijwilligersorganisaties. Met een motie tijdens de begrotingsbehandeling vroeg de ChristenUnie om na te gaan welke mogelijkheden er zijn om hen te ondersteunen, om ervoor te zorgen dat ze dit belangrijke werk kunnen doorzetten.

Zwolle staat bekend om het ruimhartige aanbod van activiteiten door vrijwilligers aan vluchtelingen die nu worden opgevangen in de IJsselhallen. Volgens raadslid Johannes de Vries krijgt zijn fractie signalen dat de vrijwilligersorganisaties die dit coördineren en faciliteren onder druk staan en meer moeite hebben om te voldoen aan de in de stad aanwezige vraag naar vrijwilligerswerk.

De Vries: “Vrijwilligerswerk is in de eerste plaats een ‘kracht uit de stad’: iets wat gebeurt in de samenleving, op initiatief van Zwollenaren. De gemeente heeft dan ook geen trekkende rol, maar wel een ondersteunende. De vrijwilligers in onze stad zijn ons dierbaar. Daarom wil ik dat de gemeente vinger aan de pols houdt en waar nodig ondersteunt als de druk hoger is, bijvoorbeeld door de komst van vluchtelingen naar de stad.”

De motie van de ChristenUnie werd door een meerderheid in de gemeenteraad aangenomen. De uitkomsten van het (bepertke) onderzoek worden onder meer betrokken bij de gesprekken met het COA, die de vluchtelingenopvang in Zwolle organiseert.

Reacties op 'Zwolle onderzoekt werkdruk vrijwilligers'