Raad beslist over garantstelling PEC

8164902725_580470f8f7_b

Onlangs stelde het college van B&W voor om de komende vijf jaar - net als in de afgelopen vijf jaar - ‘garant te staan’ voor PEC Zwolle. In maart neemt de gemeenteraad een besluit over dat voorstel. Het voorstel roept veel vragen op. Jolien Elshof, woordvoerder sport: “We staan in principe positief tegenover PEC, maar kijken kritisch naar de aanvaardbaarheid van de risico’s die aan een garantstelling vastzitten.” De ChristenUnie wil de voors en tegens aan het voorstel zorgvuldig afwegen.

De voorgestelde garantstelling houdt in dat PEC Zwolle een lening kan afsluiten bij een bank, waarbij de gemeente toezegt om alleen in het uiterste geval - bijvoorbeeld bij een faillissement van de voetbalclub - (een deel van) de lening aan de bank terug te betalen. De gemeente Zwolle investeert daarmee dus geen geld in de voetbalclub.

“Dat zou voor de ChristenUnie sowieso onaanvaardbaar zijn,” stelt gemeenteraadslid Jolien Elshof. “Maar dat is nu niet aan de orde. Alleen als PEC Zwolle niet meer aan haar financiële verplichtingen kan voldoen, kan een garantstelling de gemeente geld kosten.” Het risico daarop lijkt klein en kan door voorwaarden aan de garantstelling te stellen verder worden ingeperkt. De garantstelling geldt tot een bedrag van maximaal anderhalf miljoen euro in het eerste jaar. Dat bedrag wordt de komende vijf jaar steeds met €300.000 verlaagd, waarmee de garantstelling over vijf jaar ophoudt te bestaan.

Volgens Elshof kan de gemeente alleen een garantstelling doen als dat het algemeen belang van de stad dient. “We moeten aan de ene kant de risico’s in kaart brengen en waar mogelijk verkleinen, terwijl we aan de andere kant oog houden voor de maatschappelijke rol van PEC in de stad. Pas als we dat helder hebben, kunnen we een zorgvuldige afweging maken.”

Jolien Elshof gaat hieronder in op de meest gestelde vragen rond dit onderwerp.

Wat betekent PEC Zwolle voor de stad?

“Het college van burgemeester en wethouders vindt dat een garantstelling voor PEC Zwolle het algemeen belang dient. Veel Zwollenaren genieten van het voetbal en de populariteit van de club straalt af op Zwolle. Bovendien organiseert PEC via haar stichting PEC United tal van maatschappelijke activiteiten voor de stad. Tegelijkertijd veroorzaken sommige voetbalsupporters ook veel overlast. De ChristenUnie vindt dat PEC er zelf alles aan moet doen om geweld op en rond het voetbalveld te voorkomen.”

Wordt PEC bij een garantstelling voorgetrokken ten opzichte van andere sportverenigingen?

“Nee, de gemeente doet veel voor de breedtesport. Accommodaties en sportvelden worden bijvoorbeeld voor een lage vergoeding beschikbaar gesteld zodat de contributie betaalbaar blijft. Ook Sportservice Zwolle, die met andere maatschappelijke organisaties een veelheid aan sportactiviteiten organiseert, wordt door de gemeente betaald.”

Waarom is een garantstelling nodig?

“PEC Zwolle is snel gegroeid, waardoor de pieken en dalen in het werkkapitaal groter zijn dan voorheen. PEC zegt tijdelijk een krediet nodig te hebben om die pieken en dalen de komende jaren op te kunnen vangen. Banken zijn eerder bereid een krediet te geven als de gemeente een garantstelling afgeeft, omdat ze dan zeker weten dat het krediet alsnog wordt terugbetaald als PEC zelf niet meer aan haar financiële verplichtingen kan voldoen.”

Komende maand volgt een debat in de gemeenteraad over de eventuele garantstelling aan PEC Zwolle. De ChristenUnie nodigt iedere Zwollenaar uit om zijn/haar mening te geven over de garantstelling. Die input gebruikt de ChristenUnie-fractie om haar uiteindelijke standpunt in te nemen. Jolien Elshof is bereikbaar op jolien@christenuniezwolle.nl.

Reacties op 'Raad beslist over garantstelling PEC'