ChristenUnie voor waterskibaan

Wijthmenerplas

Met steun van de ChristenUnie is de gemeenteraad van Zwolle afgelopen maandag akkoord gegaan met de komst van onder meer een waterskibaan bij de Wijthmenerplas. Met een motie vroeg de ChristenUnie samen met coalitiepartijen PvdA en D66 wel aan het college om te kijken naar een tracé voor deze waterskibaan waardoor ook de daar aanwezige duikvereniging gebruik kan blijven maken van de plas.

Een aantal jaar geleden besloot de gemeenteraad al om meer recreatie mogelijk te maken bij de Wijthmenerplas. “De stad en de plas verdienen dat ook,” licht ChristenUnie-raadslid Michiel van Willigen toe. “We zien dat de groep Zwollenaren en toeristen die van de plas genieten het hele jaar rond groter wordt. Waterskiën achter een elektische lier is daar een gezonde invulling van.”

Aan het besluit dat maandag werd genomen ging een lange tijd van overleg tussen ondernemer, omwonenden en medegebruikers van de plas - waaronder de duikers - vooraf. “Naast aandacht voor hun belangen was er aandacht voor de waarde van de natuur en rust van de omgeving,” vertelt Van Willigen. “En natuurlijk voor het belang van de Zwollenaren die hier straks gebruik van gaan maken. Dat er zoveel mensen zijn die via de crowdfundingsactie mede-investeerder van dit project zijn geworden geeft aan dat mensen hier echt op zitten te wachten.”

Van Willigen vroeg in een eerder debat aandacht voor het beheerplan dat er rond de waterskibaan en de ontwikkeling van een nieuw horecapaviljoen aan de plas moet komen. “We maken daarin afspraken over de impact die deze nieuwe ontwikkelingen mag hebben, bijvoorbeeld aan de hand van geluidsnormen en de openingstijden. Maar ik vind het nog veel belangrijker dat daarin staat hoe we elkaar vinden als er overlast wordt ervaren. Ik heb er vertrouwen in dat dat contact tussen gebruikers en omwonenden in de praktijk goed wordt uitgewerkt. Zo blijft de Wijthmenerplas een gebied waar we met z’n allen van kunnen genieten.”

Foto: Henk-Jan van der Klis

Reacties op 'ChristenUnie voor waterskibaan'