ChristenUnie Zwolle blij met nieuwe bestemming WRZV

VEZ(1).JPG

Met groot genoegen stemde de Zwolse ChristenUnie op 20 april in met het besluit om de WRZV hallen een nieuwe bestemming te geven, passend in de historische context. Nadat twee jaar geleden werd besloten om de sporthallen te verplaatsen, ontstond er ruimte om het Buitengasthuis een nieuwe bestemming te geven. Een bijzonder besluit werd genomen; het oude gebied krijgt zijn originele functie weer terug als religieuze/levensbeschouwelijke voorziening.

ChristenUnie raadslid Reinier Mulder nam de raad mee in het historisch verhaal van het Buitengasthuis: "Ver buiten de Zwolse stadsmuren werd in 1379 een kapel gewijd op het buitengasthuis. Vanwege het besmettingsgevaar werden in de middeleeuwen de lepralijders verplicht om daar en buiten de stad te verblijven. In 1877 werd het ziekenverblijf na besluit van het stadsbestuur afgebroken. In 1987 verrees op deze plek, naast de eeuwenoude begraafplaats bij het heilige kruis, het huidige WRZV sportcomplex. Deze bestemming had een grote sociale en sportieve impact voor Zwolle. De ChristenUnie denkt dan ook met dankbaarheid aan het bijzondere initiatief voor de opvang van daklozen door Joop van Ommen, de jarenlange eetcafés van Stichting Er is Hoop en sinds 1994 de wekelijkse samenkomsten van de Vrije Evangelisatie Zwolle.”

In dit historisch perspectief is de ChristenUnie blij met het nieuwe bestemmingsplan. Reinier Mulder: “Met gevoel voor historie zou je kunnen zeggen ‘de cirkel is weer rond.’ Een nieuwe “kapel” voor het buitengasthuis. Niet een plek voor het ‘besmettingsgevaar’ van vandaag, maar een nieuwe kapel voor een grote groep Christenen die van betekenis wil zijn voor elkaar en onze stad. Wij wensen de Vrije Evangelisatie Zwolle op deze bijzonder plek vele goede en gezegende jaren.”

Reacties op 'ChristenUnie Zwolle blij met nieuwe bestemming WRZV'